Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Alyssa Verhees

“De uitdaging aangaan”

Na acht jaar studie verruil ik de Belgische hoofdstad met veel plezier voor het mooie Rotterdam. In mijn bagage: een passie voor literatuur(onderwijs), aardig wat talenkennis en een kleine portie leservaring. Ik kijk er naar uit om met alle kennis die ik heb opgedaan ook echt aan de slag te gaan en hoop dat ik mijn enthousiasme voor talen in het algemeen en Nederlands en Duits in het bijzonder kan overbrengen aan mijn leerlingen. Daarnaast verheug ik me erop veel te leren: van collega’s, van trainees, maar ook van de leerlingen zelf. De uitdaging om direct voor de klas te staan ga ik dan ook graag aan. Ik wil me ontwikkelen tot een veelzijdige docente die kritisch blijft nadenken over zowel mijn eigen lessen als ook het onderwijs in het algemeen.

“Leerlingen voorbereiden op de toekomst”

Onderwijs gaat voor mij om meer dan enkel leren in de les en toetsen halen. Ik denk graag na over hoe een schoolvak ingericht zou kunnen worden en ben altijd op zoek naar de link met de wereld buiten het schoolgebouw. Vakspecifieke kennis is immers onderdeel van een groter geheel; talen leer je niet om enkel in de klas te gebruiken. Hierbij hoop ik enerzijds mijn eigen voorliefde voor taal en literatuur over te brengen en anderzijds leerlingen te laten ontdekken waar hun interesses liggen. Ik heb enorm veel zin om vakoverstijgend samen te werken en leerlingen voor te bereiden op de wereld van morgen.

Project van Alyssa Verhees

Werkvormen voor geïntegreerd woordenschatonderwijs

Wanneer het gaat om woordenschat onderschrijft iedereen het belang daarvan, maar zodra het curriculum overloopt, is woordenschat een van de zaken die als eerste wegvallen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren waarop woordenschat te integreren is met zaken die tóch al deel uitmaken van het programma.