Terug naar overzicht Download als PDF

Anne Roetman | Trainee 2018

'Een docent met een positieve instelling die haar leerlingen wil inspireren met haar vak, maar hen vooral het zelfvertrouwen wil geven om zelfstandig na te denken.'
Schoolvak(ken): Nederlands

Wolfert Tweetalig

Nederlands, Engels en literair vertalen

“Anderen inspireren”

Ik kijk ernaar uit om dit avontuur aan te gaan met mijn medetrainees en ik ben heel benieuwd hoe we ons de komende twee jaar allemaal gaan ontwikkelen. Voor de meeste van ons is het een sprong in het diepe, en het is denk ik erg leuk en leerzaam om ervaringen uit te kunnen wisselen. Verder hoop ik een goede band op te bouwen met mijn leerlingen en van daaruit prettige lessen te geven in een sfeer van vertrouwen. Ten slotte kijk ik ernaar uit om taal in een breder perspectief te plaatsen. Ik zou leerlingen bewust willen maken van wat je allemaal met taal kunt doen, en hoe wij als mens onze taal gebruiken.

De afgelopen paar jaar ben ik werkzaam geweest als literair vertaler. In plaats van met mijn neus in de boeken te zitten, afgesloten van de maatschappij, wil ik juist met mensen in contact staan. Het onderwijs zou een prachtige plek zijn om mijn kennis en talenten op een nieuwe manier in te zetten, mijn affiniteit met taal door te geven en daarmee anderen te inspireren.

“Nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen”

Ik zou me tijdens het traineeship graag willen verdiepen in wat leerlingen stimuleert om te leren. Moet leren altijd leuk zijn? Of draait het meer om zelfvertrouwen en voldoening? Ik zou in mijn eigen klas willen zorgen voor een positieve sfeer waarin leerlingen zichzelf mogen zijn, en ze leren geloven in hun eigen kunnen. Ik geloof dat dat de beste motivatie is om jezelf verder te ontwikkelen.

Nederlands wordt vaak omschreven als een saai vak. Ik zou willen uitzoeken hoe we dat kunnen veranderen. Ik sta nu natuurlijk nog aan het begin, maar ik denk dat het goed is om bij Nederlands aandacht te schenken aan taal in het algemeen, om taal in een breder perspectief te plaatsen. Ik zou leerlingen willen laten zien hoe belangrijk taal voor ons is. Met taal kun je uitdrukking geven aan je gedachten en door taal kun je een ander begrijpen. Als mens denken we in taal. En via taal, bijvoorbeeld door te lezen, kun je nieuwe werelden ontdekken. Ik zou hun blik op taal willen verruimen en aandacht besteden aan onderwerpen als taalverandering, taalvergelijking en taalvariatie. Op die manier zou ik meer betekenis willen geven aan het vak en hoop ik de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen.