Over Annelie de Graaf
“Een creatieve docent die met passie en geduld altijd enthousiast voor de klas staat”
De afgelopen twee jaar heb ik in Lima, Peru voor de klas gestaan. Mijn leerlingen kwamen uit alle uithoeken van de wereld. De stap naar het onderwijs is een logisch gevolg van mijn studietijd. Naast mijn voltijdstudie ben ik altijd actief betrokken geweest bij maatschappelijke organisaties met educatieve projecten. Deze ervaringen hebben mij gevormd tot een creatieve docent die met passie en geduld altijd enthousiast voor de klas staat. Als cultureel antropoloog met internationale werk- en studie-ervaring in Europa, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika neem ik de wereld mee het klaslokaal in. Ik hoop mijn leerlingen te leren om met een open blik naar andere culturen te kijken. Daarnaast wil ik ze een gevoel van wereldburgerschap en verantwoordelijkheid voor onze planeet meegeven.
“Het gesprek aangaan over vaardigheden en ervaringen van de 21e eeuw”
Voor de vakken aardrijkskunde en maatschappijleer is er veel overlap met andere vakken, maar ook met evenementen, organisaties en bedrijven buiten school. Het combineren van de wereld binnen en buiten school en dit op een manier te doen die past bij de belevingswereld van jongeren, is een uitdaging die ik graag aan wil gaan. Ik wil graag op onderzoek naar een vernieuwing van het onderwijs die past bij een snel veranderende wereld. Ik denk graag na over hoe we grenzen kunnen verleggen en zie veel potentieel in project-based learning en andere vormen van vakoverstijgend en niveau-overstijgend werken. Ik ga graag met scholen en leerlingen het gesprek aan over vaardigheden en ervaringen van de 21ste eeuw. Hoe zorgen wij ervoor dat onze jeugd deze waarden, kennis en skills kan ontwikkelen zodat ze zelf succesvol hun eigen weg kunnen vinden?
Project van Annelie de Graaf
Van leerling tot burger: burgerschap als vak
Nederlandse leerlingen scoren slecht op burgerschapscompetenties. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. Is burgerschapsles de oplossing?