Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Cas van den Munckhof

Dat moment wanneer ik de motivatie voor het onderwerp aan zie wakkeren en/of het kwartje zie vallen bij mijn leerlingen, dat is waarom ik biologiedocent ben geworden.

Tijdens mijn studie heb ik een passie ontwikkeld voor het onderwijs. Ik haal ontzettend veel energie uit het motiveren van anderen en het kwartje te horen vallen. Mijn studies biologie stonden hierdoor ook grotendeels in het kader van onderwijs. Zo heb ik diverse vakken als universitair onderwijsassistent begeleid om mijn didactische vaardigheden te ontwikkelen en heb ik in mijn stage onderzoek gedaan naar hoe alternatieve werkvormen de motivatie van een student kan veranderen. Ik heb tevens mijn tweedegraads onderwijsbevoegdheid behaald en daarom ben ik momenteel werkzaam als docent biologie op een middelbare school. Het zijn mijn kritische blik, enthousiasme en passie voor biologie waarmee ik mijn studie heb afgerond. Deze kwaliteiten wil ik nu graag doorgeven aan mijn leerlingen.

Nu hoop ik de volgende stap in mijn onderwijscarrière te nemen. Ik wil mij niet alleen ontwikkelen als docent door een eerstegraads bevoegdheid te halen, maar ik wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan het onderwijs. Daarom doe ik mee aan het traineeship. Ik heb ooit geleerd dat het onderwijs niet het vullen van een vat is, maar juist het ontsteken van een vlam. Leerlingen motiveren en enthousiasmeren. Dat is waar ik een bijdrage aan wil leveren. Is het door het ontwikkelen van (vakoverstijgende) werkvormen die inspelen op hedendaagse vraagstukken? of met activerende en prikkelende klassengesprekken die inspelen op de belevingswereld van de leerling? Zolang leerlingen leren dat, boven alles, de biologie leuk en interessant is, acht ik de belangrijkste stap naar het doel bereikt.

Benieuwd naar de bijdrage die ik kan leveren in jullie team? Laten we samen in gesprek gaan tijdens de matchingdag!