Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Daniël Zevenhuizen

Leren is leuk – en dat mag iedereen weten!

De afgelopen maanden heb ik mogen kennismaken met een volwaardige baan in het voortgezet onderwijs als vervangend docent Levensbeschouwing op het Rodenborch College te Rosmalen. Die ervaring heeft mij gesterkt in de overtuiging dat ik de stap naar het onderwijs moet maken. Het traineeship biedt mij daartoe de toegangsweg.

In al mijn eerdere betrekkingen in het onderwijs (als examentrainer, als schaakleraar, als werkgroepdocent op de Universiteit) bleek ik over een waardevolle kwaliteit te beschikken: het geduld om zaken steeds weer op een andere manier uit te leggen, totdat de juiste ingang—de geslaagde vorm, beeldspraak of associatie—is gevonden. Het moment waarop het bij de leerling klikt—daar is het me om te doen.

Bovendien denk ik in het traineeship volledig tot mijn recht te komen, omdat ik ook in het metaniveau geïnteresseerd ben. Hoe zit onderwijs in Nederland in elkaar? Is dat toekomstbestendig? Zijn zulke partijen als beleidsmakers, docenten, ouders en softwareontwikkelaars in staat om de uitdagingen van deze tijd te ondervangen en de komende generatie een volwaardig onderwijsprogramma aan te bieden? Dat wil ik graag uitzoeken met collega’s die daarin net zo begaan zijn als ikzelf.

Momenteel leer ik uit de praktijk de uitdagingen waarvoor groepen zo gevarieerd als een eerbiedige 1-havobrugklas, een opstandige 2-mavoklas en een leergierige 3-vwoklas een docent zoal kan stellen. Ik leer over de diverse doeleinden van toetsen en het nut en nadeel van ICT-toepassingen in het leerproces. Het is hard werken om de schoolorganisatie in de smiezen te krijgen, lessen voor te bereiden en ondertussen de leerlingen te leren kennen—ook omdat ik halverwege het jaar (startdatum: 8 januari j.l.) pas ben ingestroomd. Dat gaat echter zó voortvarend, dat ik de stap naar een carrière in het onderwijs intussen wel zie zitten en ook durf te nemen.

Al met al heb ik de nodige puzzelstukjes die het leraarschap aankleden bij elkaar verzameld. Wat nog ontbreekt, is een gefocuste opleiding tot bevoegd docent en een groep gelijkgestemden om mij heen. Het traineeship is daarvoor de uitgelezen kans.