alumnus

Dennis Boor

Jaargang 2018
Geschiedenis

Traineeschool

Opleidingen

  1. Degree Duitse Taal en Cultuur, en Geschiedenis
    Bachelor Rijksuniversiteit Groningen
  2. Degree Onderzoeksmaster Geschiedenis
    Master Rijksuniversiteit Groningen
  3. Degree International Public Policy
    Master Osaka University

Over Dennis Boor

“Afwisseling, uitdaging en plezier”

Ik kijk erg uit naar de afwisseling die het traineeship ons biedt. In feite zijn we met drie verschillende onderdelen bezig, die tegelijkertijd wel allemaal met elkaar samenhangen. Op de maandagen gaan we namelijk nog naar de universiteit en dienen we zelf te studeren, maar op de dinsdagen, woensdagen en donderdagen mogen we vervolgens direct de theorie in de praktijk brengen door les te geven aan leerlingen. Ik ga lesgeven aan twee 5 havo-klassen, wat ik een mooie verantwoordelijkheid en uitdaging vind. Het derde onderdeel van het traineeship vindt op vrijdag plaats. Dan komen we met alle trainees samen in een soort van denktank-vorm. Het doel is om gezamenlijk te brainstormen over de hervorming van het onderwijs en daarbij projecten op te zetten die hieraan een bijdrage leveren. Hierbij komt weer de ervaring van de overige weekdagen goed van pas.
Bovendien biedt de vrijdag ook de ruimte om onszelf op persoonlijk vlak door te ontwikkelen in de vorm van een verdiepingsprogramma, iets dat ik ook erg belangrijk acht. Kortom, het programma biedt veel variatie. Dit maakt het traineeship uitdagend en ook gewoon leuk.

“Internationalisering van het onderwijs”

Een grote uitdaging vormt de toenemende globalisering. Daarom draag ik graag bij aan de internationalisering van het onderwijs. Het is belangrijk na te denken over de kennis en competenties die leerlingen nodig hebben, zodat ze uiteindelijk perfect voorbereid zijn op de almaar internationaler wordende samenleving. Een kosmopolitische en open blik op de wereld is alvast een goed begin. Ik zou dan ook echte wereldburgers willen maken van mijn leerlingen. Ik geloof namelijk ook dat dit leidt tot een meer inclusieve en tolerante kijk op onze huidige samenleving.
Hiermee heb ik gelijk het tweede aspect benoemd waar ik aan wil bijdragen. Ik maak me namelijk steeds meer zorgen over recente ontwikkelingen en dan vooral het fundamentele gebrek aan empathie en tolerantie voor de ander. Ik voel derhalve de plicht bij te dragen aan een inclusieve samenleving en ik denk dat het docentschap zich hier bij uitstek voor leent. Dit vereist wel dat je als docent
verder moet kijken dan alleen het eigen schoolvak. Nadenken met leerlingen over de samenleving, over waar we naartoe willen met elkaar. Wat is burgerschap? Hoe vul je dit in? Dit soort onderwerpen zijn belangrijk. Door in de les te discussiëren over maatschappelijke vraagstukken kun je bepaalde vooroordelen wegnemen en wederzijds begrip bevorderen. Daar wil ik me voor inzetten.

Project van Dennis Boor


Diploma op zak. Wat nu?

Het belang van gastsprekers bij loopbaanbegeleiding van de leerling

Naar projectpagina