alumnus

Dion Voerman

Jaargang 2019
Scheikunde

Traineeschool

Opleidingen

  1. Degree Scheikunde
    Bachelor Radboud Universiteit Nijmegen
  2. Degree Chemistry
    Master Radboud Universiteit Nijmegen

Over Dion Voerman

“Leren motiveren”

Scheikunde is ontzettend intrigerend! Jammer genoeg  zijn niet veel leerlingen het hier mee eens en hoor je in plaats daarvan vaak woorden als moeilijk en saai. Daar wil ik iets aan veranderen. Door mijn studie en promotie onderzoek zit ik vol met leuke verhalen en anekdotes die daarbij kunnen helpen. Daarnaast wil ik graag leren motiverend les te geven om alle leerlingen te betrekken. Het traineeship lijkt me hier de perfecte leeromgeving voor. We hebben een erg leuke, diverse en creatieve groep trainees en de startweek heeft al veel inspiratie opgeleverd.

“Blijf fris en nieuwsgierig’

Tijdens mijn eerste stage dag op de universiteit was ik bezig met de synthese van een stofje dat veel werd gebruikt op de afdeling. Iedereen had dat stofje wel eens gemaakt en voor nieuwe studenten was een standaard begin taak. Ik volgde stond vrolijk dingen bij elkaar te gooien in een grote kolf volgens een jaren oud protocol toen de professor opeens langs kwam en vroeg wat ik aan het doen was.

‘ah… en waarom gebruik je dan dit oplosmiddel?’, vroeg hij.

Daar had ik niet bij nagedacht want dat stond ‘gewoon’ in het protocol. Na wat overpeinzingen bleek dat het oplosmiddel helemaal niet handig gekozen was en kon reageren tot ongewenste bijproducten. Na al die jaren werd het protocol aangepast en de opbrengst veel hoger. Ik leerde hierdoor een aantal dingen. Ten eerste: het kan nooit kwaad om kritisch na te denken over dingen die vanzelfsprekend lijken. Ten tweede: Zelfs als beginner met een beetje kennis kun je met een frisse blik veel teweeg brengen. Tijdens mijn promotie heb ik hierdoor nieuwe wegen in durven slaan met leuke resultaten als gevolg. Deze houding wil ik ook aan mijn leerlingen overbrengen. Blijf nieuwsgierig, neem niet zomaar iets aan en durf te proberen.

Project van Dion Voerman


Vuur en kleurtjes

Door leerlingen zelf experimenten uit te laten voeren heb ik verwondering en motivatie voor scheikunde verhoogd. Ik heb dit geprobeerd te doen in de scheikundig onderzoeken flexuren die ik heb gegeven.

Naar projectpagina