Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Gerdien Achterberg

“Het besef hebben dat je de wereld alleen echt kan begrijpen als je verschillende perspectieven combineert”

Interdisciplinariteit en multidisciplinariteit zijn voor mij kernwaarden in mijn eigen studieloopbaan, maar ook in wat ik mee wil nemen het onderwijs in. Na de middelbare school ben ik uit enthousiasme voor de bètavakken, maar met een passie voor maatschappelijke vraagstukken de bachelor Milieuwetenschappen gaan volgen aan de Wageningen Universiteit. Door de jaren heen ben ik me steeds meer gaan beseffen dat je de wereld alleen echt kan begrijpen als je verschillende kanten en perspectieven met elkaar combineert. Dit geldt voor milieuproblematiek maar eigenlijk ook voor elk ander onderwerp.

“Ik vind het belangrijk dat leerlingen ontdekken waar hun eigen ideeën vandaan komen”

Tijdens mijn master Development and Rural Innovation (ook aan de WUR) is ook het multiculturele perspectief aanbod gekomen. Hierbij vind ik het belangrijk dat leerlingen hun eigen positie over een onderwerp leren bepalen en ontdekken waar hun eigen ideeën vandaan komen. Al deze verschillende perspectieven komen mooi naar voren in het vak aardrijkskunde. We kunnen immers via de fysische geografie wel bepalen hoe een vulkaan ontstaat en welke natuurlijke processen hieraan vooraf gaan. Echter is de vraag of een vulkaanuitbarsting een probleem is ook gelijk een sociaal en politiek vraagstuk. Waarom wonen er mensen op deze gevaarlijke plekken? Wat is de impact hiervan? En hoe hangt dit samen met culturele normen en waarden? Als trainee op het Spinoza20first hoop ik de perspectieven van verschillende groepen mensen en verschillende disciplines teverbindenin mijn lessen. Op deze manier wil ik leerlingen de wereld om hen heen beter laten begrijpen, en ze laten nadenken over hun plek in deze maatschappij.

Project van Gerdien Achterberg

Focus op visie! Samen werken aan gedeelde taal over de visie van de school en de uitvoering daarvan.

Wij hebben we studiedagen georganiseerd waar collega's veilig met elkaar konden praten over onderwijsvisie.