Over Gijs van Hooijdonk
Ik neem hier aan deel omdat ik een goede scheikunde leraar wil worden, die de leerlingen kan meenemen in de wereld van de chemie die dicht bij de leerling staat.
Naast goede vakinhoudelijke kennis en liefde voor het vak heb ik ook pedagogische en didactische kennis nodig om de leerlingen te kunnen bereiken, zodat ze samen met mij de wereld van de chemie willen verkennen en begrijpen.
Ik vind het leuk om dit te mogen leren en ik zal me dan ook volledig inzetten om er een mooie inspirerende trainee van te maken. Feedback krijgen en geven, van elkaar leren en elkaar stimuleren zijn onmisbare factoren om die goede leraar te kunnen worden.
Voor goed onderwijs is het belangrijk om een veilige omgeving te creëren met een goede sfeer waarbij de leerlingen zich prettig voelen.
Een duidelijke lesstructuur is hierbij belangrijk.
Vanaf het begin wil ik de grenzen op een vriendelijke en respectvolle manier stellen, zodat de leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Wederzijds respect is hierbij belangrijk.
In het onderwijs gebruikt men verschillende didactische werkvormen.
Graag wil ik hiermee kennismaken, waarbij ik benieuwd ben hoe deze bij de verschillende type leerlingen werken. Als ik hierin ervaring heb gekregen, lijkt me het heel interessant om hier op een creatieve en innovatieve manier over mee te denken.
Voor een goede leeromgeving is een mate van gezelligheid, humor en ontspannenheid belangrijk en daar zal ik zeker ook proberen aan bij te dragen.