Over Hanne Boon
“Ik houd ervan om dingen net wat anders dan de standaard te doen”
Ik houd ervan om dingen net wat anders te doen dan wat de standaard is. Op mijn 17e vertrok ik bijvoorbeeld tussen 5 en 6 VWO naar Engeland om daar een jaar onderwijs te volgen, en mijn masterscriptie schreef ik niet in Nederland, maar in Wellington, Nieuw Zeeland. In Wellington begon ik als stagiaire op een Engelse taalschool voor internationale studenten waar ik onderzocht in hoeverre een internationale leeromgeving leidt tot interculturele communicatieve competentie. Het was de bedoeling dat ik 3 maanden zou blijven, maar uiteindelijk werd ik aangenomen als coördinator om een intercultureel uitwisselingsprogramma op te zetten voor een groep van veertig 13- en 14-jarige leerlingen uit Chili. Naast het feit dat ik nog maanden langer in Nieuw Zeeland kon blijven, smaakte het contact met de leerlingen ook naar meer.
In mijn vorige baan kwam ik in aanraking met onderwijsvernieuwende en versterkende projecten die zich richtten op het vergroten van kansengelijkheid, sociaal-emotioneel leren en welbevinden van leerlingen. Zijdelings was ik betrokken bij de voortgang van de projecten maar ik merkte dat ik het jammer vond niet bij de uitvoering betrokken te zijn.
“Ik vind het belangrijk en interessant te focussen op de diversiteit die de Engelse taal met zich meebrengt”
Samengevat heeft mijn studie- en werkcarrière zich vooral gericht op de theoretische en beleidskant van (taal)onderwijs en mist het belangrijkste onderdeel nog: de koppeling hiervan naar de praktijk toe. Ik hoop mijn visie op de Engelse taal als wereldtaal verder te kunnen uitwerken in de klas, op school en binnen het traineeprogramma. Veel leerlingen zullen in hun latere leven terecht komen in internationale omgevingen waar Engels de voertaal zal zijn. Met twee miljard Engelstaligen in de wereld vind ik het interessant te focussen op de diversiteit die de taal met zich meebrengt: van Brits Engels, Nederlands Engels tot Indiaas Engels. In mijn toekomstige klas zal ik een cultuur creëren waarin iedereen zich comfortabel voelt om een tweede taal te spreken, waarbij fouten maken juist goed is en waar het niet uitmaakt in welk accent je spreekt – als je maar spreekt.
Project van Hanne Boon
Samen Bouwen aan Wereldburgerschap op het Revius Lyceum
Hoe betrek je collega’s, leerlingen en ouders bij het ontwikkelen van een visie op wereldburgerschap? En als je dan een visie hebt gevormd, hoe zet je dit dan om in leeractiviteiten? Dit zijn de twee grote vragen waar wij ons de afgelopen twee jaar mee bezig hebben gehouden