Terug naar overzicht Download als PDF

Ida Saladin | Trainee 2020

Mijn thema is bewegen en motivatie, van mijzelf en van mijn omgeving; als begeleider en leraar ervaar ik het plezier om anderen te motiveren en in hun eigen beweging en hun kracht te laten komen.
Schoolvak(ken): Duits

Haags Montessori Lyceum

Duits; Duitslandstudies

“Ik houd van mijn vak”

Ik heb mijn bachelor en master Duits gehaald (met een scriptie over de Duitse danspionier Laban) en daarnaast heb ik veel ervaring als yoga- en meditatieleraar. Mijn motivatie om docent te worden is tweeledig. Enerzijds heb ik een duidelijke inhoudelijke voorstelling. Ik houd van mijn vak, van Duitse taal, literatuur en cultuur. Daarbij vind ik het een leuke uitdaging om kinderen met vooroordelen er van te overtuigen dat het leren van Duits én praktisch én waardevol kan zijn. Het is ook mooi om ze ervan bewust te maken hoeveel zij, dankzij de verwantschap van Nederlands met Duits, eigenlijk passief al weten en hoe dit het leren enorm kan vereenvoudigen.

Anderzijds is mijn motivatie vakoverschrijdend: in tijden waarin leerlingen al jong onder enorme stress moeten leren en presteren en vaak een grote sociale druk ervaren, zie ik dat yoga- en meditatielessen voor scholen van grote waarde zouden zijn. Ik wil niet alleen een reguliere Duitsleraar zijn, maar middels dit traineeship ook werken aan mijn eigen project: het aanbieden van yoga- en meditatielessen op school, zodat leerlingen tools aangereikt krijgen voor meer ontspanning en geestelijk/lichamelijk welzijn. Dit is dan ook de reden waarom dit traineeship me zo’n verrijking t.o.v. een ‘normale’  lerarenbevoegdheid lijkt. Middels dit traject word ik als trainee aangespoord niet alleen een uitstekende leraar te zijn, maar daarnaast ook om na te denken over nieuwe vormen van leren en om ‘über den Tellerrand’ van mijn eigen vak te kijken.