Over Jorrit Kafoe
“Ik hoop leerlingen op te leiden die voorbij het alledaagse durven te denken”
Tijdens mijn studie Nederlandse taal- en letterkunde heb ik mijn passie voor taal en literatuur verder uit kunnen diepen. Ik ben geïnteresseerd in de plaats van taal en literatuur in onze samenleving en de rol die deze spelen in maatschappelijke ontwikkelingen.
Graag zou ik een docent Nederlands worden die scholieren kritisch-analytische vaardigheden aanleert aan de hand van aansprekende multimediale lessen waarin ook verbindingen worden gemaakt met de lesstof van andere vakken. Ik hoop leerlingen uiteindelijk tot zelfstandig denkende, nieuwsgierige jonge mensen op te leiden, die voorbij het alledaagse durven te denken. Verder wil ik met mijn lessen leerlingen aanleren zich goed en duidelijk te uiten en hen ten slotte op een toegankelijke manier in aanraking brengen met de schoonheid van taal en literatuur.
“Bevlogenheid voor en visie op mijn vak”
De ervaringen die ik meeneem uit mijn eerdere loopbaan in diverse sectoren en uit de vele bestuurlijke functies die ik bekleedde, zet ik graag in om innovaties in het onderwijs te bewerkstelligen. Wat mij naast deze beleidsmatige ervaring en voeling kenmerkt, is dat ik een grote passie heb voor cultuur – behalve voor literatuur ook voor klassieke muziek en film – en dat ik maatschappelijk geëngageerd ben. Dit alles maakt dat ik graag en veel lees, luister en kijk om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt in de maatschappij en kunsten.
Ik denk dat ik hiermee een goede combinatie te bieden heb van bevlogenheid voor en visie op mijn vak, een brede culturele interesse en diverse werkervaringen. Deze combinatie maakt dat ik met veel enthousiasme en kunde een project kan ontwikkelen, in professionele samenwerking met mijn school.
Project van Jorrit Kafoe
Van smartlappen tot sonnetten - een opzet voor een doorlopende leerlijn poëzie in het VO
Ik heb tijdens mijn traineeship een pilot voor een doorlopende leerlijn in het poëzie-onderwijs uitgevoerd in alle jaren van havo en vwo op het Regius College