Terug naar overzicht Download als PDF

Joy Huijskens| Trainee 2021

Ik ben een nieuwsgierige en enthousiaste spreker die gek is op muziek en biologie, die graag (complexe) dingen uitlegt en daarbij zeker de link legt naar de praktijk. Lekker doen!
Schoolvak(ken): Muziek

CSW

University College Roosevelt (muziek & biologie combi); Musicology, specialisatie muziek & cognitie

“Ik krijg energie van de combinatie van denken en doen”

Ik ben een muziekwetenschapper met veel kennis van psychologie en (neuro)biologie. Na afronding van mijn WO-opleidingen wil ik wat anders: voor de klas staan! Ik mis het overbrengen van kennis aan anderen. Ik ben gedreven om concepten en ideeën te ‘vertalen’ om ze toegankelijk te maken voor mensen die er nog niets bij kunnen voorstellen. Daarnaast loop warm voor het vak leraar omdat ik energie krijg van de combinatie van denken en doen en omdat ik zelf erg nieuwsgierig ben. Een beroep waarin ik contact kan maken met anderen, resultaten van mijn werk in de praktijk kan zien, anderen kan helpen groeien, en ook nog zelf kunnen blijven leren, dat klinkt me als muziek in de oren!

Als docent hoop ik door de leerlingen in contact te brengen met allerlei soorten muziek en muzikale activiteiten. Natuurlijk, het leren van notenschift en hoe je een instrument bespeelt komen aan bod, maar daarnaast ik ben vooral benieuwd wat muziek voor hen betekent.

“Om muziek te maken hoef je geen expert te zijn”

Als je muziek maakt leer je luisteren en samenwerken naar elkaar zonder dat je iets hoeft te zeggen. Ook kun je via muziek momenten en gevoelens waar je geen woorden voor hebt tot expressie brengen. Als docent wil ik leerlingen stimuleren om hun eigen mening te vormen over muziek en om te ontdekken op welke manier ze graag met muziek bezig zijn. Als instrumentalist, geluidstechnicus, concertbezoeker, of zelfs als danser? Om muziek te maken hoef je geen expert te zijn. Het hoeft niet perfect. Ik hoop ik een veilige sfeer te creëren waarin leerlingen durven uitproberen wat muziek voor hen betekent en of zij er iets mee willen doen in hun vervolgstudie en/of de maatschappij.

Ik heb ervaring als dansdocent en bijlesdocent en heb tijdens mijn studies vaak voor groepen gestaan. Voor een leuk voorbeeld van hoe ik vertel en de boodschap aanpas op de doelgroep kun je op mijn Linked-In doorklikken naar het interview waarin ik vragen van basisschoolkinderen beantwoord over muziekcognitie. Als trainee breng ik dan ook mijn multidisciplinaire achtergrond mee. Mijn wens is om de link tussen muziek en beweging naar voren te laten dansen in de klas.