Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Joy Huijskens

"Om muziek te maken hoef je geen expert te zijn"

Als je muziek maakt leer je luisteren en samenwerken naar elkaar zonder dat je iets hoeft te zeggen. Ook kun je via muziek momenten en gevoelens waar je geen woorden voor hebt tot expressie brengen. Als docent wil ik leerlingen stimuleren om hun eigen mening te vormen over muziek en om te ontdekken op welke manier ze graag met muziek bezig zijn. Als instrumentalist, geluidstechnicus, concertbezoeker, of als danser? Om onderdeel te zijn van muziek hoef je geen expert te zijn. Het hoeft niet perfect. Ik hoop ik een veilige sfeer te creëren waarin leerlingen durven onderzoeken wat muziek voor hen betekent, ze uitdagen om iets van zichzelf te laten zien en ze aan het denken zetten wat ze muziek willen doen in hun vervolgstudie en/of buiten school.

Ik ben een muziekwetenschapper met veel kennis van psychologie en cognitieve hersenwetenschappen. Na afronding van mijn WO-opleidingen wilde ik wat anders. Ik wilde niet alleen lezen over de verbindende en helende effecten van muziek, maar het ook in levende lijve zien en ervaren.

Die beleving heb ik gevonden voor de klas. Ik hoop deze beleving ook aan leerlingen mee te geven. Ik zie de persoonsvorming en de sociale ontwikkeling van de leerling ook als een belangrijk onderdeel van het onderwijs.

"Ik krijg energie van denken en doen"

Het docentschap past bij me omdat ik gedreven ben om concepten en ideeën te ‘vertalen’ om ze toegankelijk te maken voor mensen die er nog niets bij kunnen voorstellen. Daarnaast krijg ik energie van de combinatie van denken en doen, en ben ik erg nieuwsgierig. Door mijn interesse in psychologie, vind ik de pedagogische kant van het docentschap erg boeiend, waardoor ik de vele onverwachte gebeurtenissen / gedrag die je als docent tegenkomt op een veelal speelse manier benader.

Kortom, een beroep waarin ik contact kan maken met anderen, resultaten van mijn werk in de praktijk kan zien, anderen kan helpen groeien, en ook nog zelf kunnen blijven leren, dat klinkt me simpelweg als muziek in de oren!

Project van Joy Huijskens

Pilot Relatiekunde: van seksuele voorlichting naar seksuele opvoeding

Samen met mijn collega van levensbeschouwing heb ik een vakoverstijgende sociale vaardigheidstraining ontwikkeld met het doel om leerlingen te laten oefenen met grenzen en wensen herkennen en aangeven bij zichzelf en anderen.