Terug naar overzicht Download als PDF

Juul Klein Wolterink | Trainee 2021

Bevlogen en betrokken neerlandicus, die leesvaardigheid wil verbeteren en taalachterstanden wil aanpakken.
Schoolvak(ken): Nederlands

Spinoza20first, Amsterdam

Nederlandse Taal en Cultuur; Literary Studies (Research)

“Problemen als taalachterstanden en afgenomen leesvaardigheid gaan me aan het hart”

Het onderwijs staat voor uitdagingen. Eén van de grootste is de toegenomen taalachterstanden. De afgenomen leesvaardigheid en leesplezier hangen daar sterk mee samen. Het zijn problemen die me aan het hart gaan, en die ik als docent en trainee wil aanpakken. Mijn ervaringen bij onder meer de Nederlandse ambassade in Brussel en het Nederlands Letterenfonds hebben me geleerd om visie te vertalen naar praktijk. Die vaardigheden hoop ik te kunnen inzetten in het onderwijs.

Als docent hoop ik te kunnen bijdragen aan de vorming van leerlingen tot taalvaardige, kritische mensen. Ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan op het Spinoza20first, waar steeds wordt gewerkt aan contextrijk onderwijs dat aansluit op de wereld buiten het schoolgebouw, en op de interesses en behoeftes van leerlingen. Zelf ben ik vooral heel enthousiast over Nederlandse literatuur en over debatteren. Wat een eer om ook dat enthousiasme over te mogen brengen op leerlingen!