Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Juultje Kok

“Plezierig avontuur”

Eigenlijk kijk ik er vooral naar uit om samen met de andere trainees aan dit avontuur te beginnen. Ik hoop dat het een fijne groep wordt waarin we veel van elkaar kunnen leren en waarmee we ook goed samen kunnen leren en natuurlijk een hoop plezier zullen hebben! Verder kijk ik uit naar de mogelijkheid om me te verdiepen in onderwijs en didactiek, te zien hoe dat op verschillende scholen in de praktijk wordt gebracht en de opdracht om al die nieuwe inzichten en ideeën gelijk concreet te moeten maken in een project.

De mythe van een ‘wiskundeknobbel’

Afgelopen vakantie las ik het boek ‘Mathematical Mindsets’ van Jo Boaler, en zij wist precies te verwoorden waarom ik hier aan ben begonnen: “I strongly believe that if school math classrooms presented the true nature of the discipline, we would not have this nationwide dislike of math and widespread math underachievement.” Pas op de universiteit kwam ik er achter hoe groot, open, creatief, bizar, verbindend en mooi de wereld van wiskunde is en dat is volgens mij een gemiste kans. Ik zou dus graag bijdragen aan een verandering in het (wiskunde)onderwijs waarbij er meer ruimte is voor meerdere strategieën, fouten maken, visueel nadenken, intuïtie, creativiteit, samenwerken en de nadruk meer wordt gelegd op verbanden ontdekken, patronen herkennen en redeneren. Zodat leerlingen sterke probleemoplossers worden, in plaats van goed in het toepassen van een voorgekauwde strategie. Verder zou ik graag een bijdrage leveren om de mythe van een ‘wiskundeknobbel’ uit de wereld te kunnen helpen. Wiskunde zou juist een vak moeten zijn wat heel goed past in een ‘groei mindset’: iedereen kan altijd verder leren! Een van mijn studenten schreef bij de evaluatie van mijn werkcolleges: “Er wordt niet lesgegeven – we worden gestimuleerd om zelf na te denken en ondersteund waar nodig.” Dat is precies wat ik bij iedere leerling wil bereiken.

Project van Juultje Kok

De paradox van zelfstandigheid

In dit project zijn we aan de slag gegaan met een vraag vanuit de school: Hoe kunnen we de vaklessen in gymnasium-onderbouw beter laten aansluiten bij de gymnasiumleerlingen?