Terug naar overzicht Download als PDF

Kenneth de Kok | Trainee 2020

Gefeliciteerd, u heeft mij gevonden, want ik ben de gemotiveerde, creatieve, sportieve en leergierige toekomstige docent Engels waar je naar op zoek bent.
Schoolvak(ken): Engels

Stedelijk Gymnasium Leiden

Engelse Taal en Cultuur

“Talen lijken soms net een ondoorgrondelijk oerwoud, met een wirwar van lianen, vreemde boom- en plantensoorten en gevaarlijke dieren”

Mijn naam is Kenneth de Kok, 28 lentes jong. Aan de universiteit van Leiden heb ik een Bachelor in Engelse Taal en Cultuur gedaan, gevolgd door een Master in de Taalwetenschappen. De Engelse taal is altijd een passie voor mij geweest en ik wil dan ook graag met die passie leerlingen het Engels machtig maken. Ik ben al redelijk wat ervaring met bijles geven achter de rug en ben nu klaar voor een nieuwe uitdaging: voor de klas staan.

Mijn lesmethode is vooral ingaan op waarom iets gebeurt, in plaats van alleen vertellen wat er gebeurt. Talen lijken soms net een ondoorgrondelijk oerwoud, met een wirwar van lianen, vreemde boom- en plantensoorten en gevaarlijke dieren, waarin leerlingen wordt gevraagd te overleven. Je hebt een goede gids nodig om je door het oerwoud te leiden; een gids die weet hoe de obstakels overwonnen kunnen worden, maar ook eentje die je kan vertellen over het oerwoud, de geheimen prijs kan geven en je er thuis kan laten voelen, zodat iedere leerling ‘meester van de jungle’ (d.w.z. de taal) kan worden. Uitspraak, grammatica, woordenschat: alles heeft een verhaal, en het verhaal begrijpen draagt bij aan het beter begrijpen en beheersen van het Engels. Hierbij hoort ook een vergelijkingen met andere talen zoals Frans en Duits, om zo een beter inzicht te geven in wat het Engels eigenlijk doet en hoe het verschilt. Dit is dan ook wat mij van veel andere docenten onderscheidt: mijn kennis van andere talen die ik graag in het lesgeven erbij betrek. Tijdens mijn traineeship wil ik dan ook graag hierop focussen: hoe men taallessen op school (d.w.z. Frans, Duits, Engels, Nederlands, en wellicht Grieks, Latijn en eventueel andere talen) meer met elkaar kan betrekken om zo leerlingen meer begrip van taal in het algemeen – en daardoor ook de verschillende talen individueel, waaronder Engels – te geven.