Over Loes van der Plaat
Na ongeveer 2 jaar bij een advies- en ingenieursbureau gewerkt te hebben zoek ik meer dynamiek in mijn werk. Ik wil daarom graag de overstap naar het onderwijs maken en het traineeship lijkt me daar perfect voor: ik heb zin om direct aan de slag te gaan en veel te gaan leren van mijn toekomstige collega’s en van mijn medetrainees.
Ik vind aardrijkskunde een mooi vak omdat het jonge mensen helpt de wereld om hen heen te begrijpen. Hoe de wereld van vandaag is ontstaan, wat daarbij de verbinding is tussen het lokale en het mondiale, hoe de wereld van de toekomst er mogelijk uitziet en wat voor invloed we daar als mensen zelf op hebben. Het lijkt me een supermooie taak om daar als docent aan bij te dragen. Ik zou bijvoorbeeld graag met leerlingen bespreken wat ze denken dat er gebeurt wanneer de dingen die we in Nederland voor lief nemen schaars worden, zoals drinkwater. Of hoe we klimaatvluchtelingen gaan opvangen wanneer delen van de wereld niet meer bewoonbaar zijn. Of ze de ethische bezwaren van geo-engineering delen – of het eigenlijk wel een goed idee vinden.
Ik werk graag samen
Ik ben proactief, energiek en empathisch en mijn werkwijze is doel- en oplossingsgericht. Ik ben nieuwsgierig en het gaat me natuurlijk af verantwoordelijkheid te nemen. Ik houd van veelzijdig werk en mensen om me heen, en ik werk graag samen. En ook niet onbelangrijk: van collega’s en leidinggevenden heb ik altijd teruggekregen een fijne en verbindende collega te zijn.
Project van Loes van der Plaat
Hoopvol klimaatonderwijs
In een lessenserie over hoopvol klimaatonderwijs zoek ik samen met leerlingen uit waar hun toekomstbeelden rondom klimaat vandaan komen, en verkennen we verschillende mogelijke toekomsten.