Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Marisse van der Burg

“Ik zou graag de leerlingen laten zien dat het schoolvak Duits veel te bieden heeft”

Ik ben Marisse van der Burg, 26 jaar en ik sta te popelen om als docente Duits aan de slag te gaan! Graag zou ik mijn leven in het Duitse Zwarte Woud daarvoor in willen ruilen voor ons koude kikkerland.

Inmiddels woon ik namelijk een jaar in Villingen-Schwenningen en tijdens mijn studie heb ik tevens in Hamburg en Münster gestudeerd. Na het behalen van mijn masterdiploma heb ik in Duitsland en Oostenrijk in de toeristische sector gewerkt. Ik heb hiermee veel over de Duitse cultuur geleerd en ervaringen opgedaan, die ik graag met leerlingen wil delen. Het schoolvak Duits is meer dan woordjes stampen en de grammatica leren. Het gaat ook over de Duitse cultuur, politiek, geografie en de Duitse actualiteiten. Ik zou graag de leerlingen laten zien dat het schoolvak Duits veel te bieden heeft. Daarnaast denk ik dat naast mijn interesse en passie voor Duitsland, mijn vrolijke en open houding kan helpen om leerlingen te enthousiasmeren voor het schoolvak Duits. Ik ben een persoon die interesse in haar leerlingen toont en de interactie met scholieren lijkt mij daarbij een geweldige uitdaging die ik graag aan wil gaan.

“In het onderwijs kan ik het verschil maken”

Wat heeft mij ertoe gedreven heeft om docente Duits te willen worden? Voor mij is dat om verschil te willen maken, namelijk een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een ander. Het afgelopen jaar heb ik geen voldoening uit mijn baan in het bedrijfsleven kunnen halen. Het heeft mij de ogen geopend dat ik nu een baan wil waarbij ik het genoemde verschil kan maken en wel voldoening vind: het onderwijs!

Het goede aan Trainees in onderwijs in dat het traject ruimte biedt aan niet-opgeleide docenten om hun kennis alsnog met scholieren te delen. Ik vind het een uitdaging om, in navolging van mijn masterscriptie met de titel Het bevorderen van het schoolvak Duits in Nederland, samen met leerlingen te kijken hoe het schoolvak Duits aantrekkelijker vormgegeven kan worden. Het docentschap is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Graag zou ik een persoonlijke aanpak hanteren, waarbij leerlingen zelf actief het leerproces in gaan.

Project van Marisse van der Burg

Een taalportfolio voor 4 havo

Dit schooljaar heb ik een portfolio ontwikkeld waarbij ik de leerlingen meer verantwoordelijkheid heb gegeven over hun eigen leerproces.