Over Simone Leenders
Tijdens mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur is mijn interesse ontstaan voor de wijze waarop kinderen en volwassen een taal leren. Vanuit die interesse heb ik aansluitend de master Meertaligheid en Taalverwerving gevolgd. In beide studies kwam het schoolvak Nederlands regelmatig aan de orde. Dat was vaak in de context van de steeds slechter presterende leerlingen en de examinering die niet aansluit bij de inhoud van het vak.
Ik ben enthousiast over de Nederlandse taal, maar ik begrijp goed dat veel leerlingen zich afvragen wat dit schoolvak ze brengt en of het wel zinvol voor hen is. Ze leren op de middelbare school zo veel nieuwe dingen en Nederlands kunnen ze toch al? Toch blijkt steeds weer dat de taalvaardigheden van jongeren achteruitgaan. In mijn studie is vaak besproken hoe het schoolvak Nederlands verbeterd zou kunnen worden, maar daarin miste ik soms de praktische haalbaarheid van de suggesties die werden gedaan. Hoe kunnen docenten die verbeteringen realiseren in een klas vol verschillende leerlingen?
Als beginnend docent heb ik gemerkt dat al die goede ideeën in de praktijk een stuk ingewikkelder liggen. In het traineeship wil ik mijn kennis over hoe het schoolvak Nederlands er ook zou kunnen uitzien combineren met de dagelijkse werkelijkheid op scholen. Het enthousiasme en de motivatie om leerlingen alle aspecten van de Nederlandse taal bij te brengen en dit interessant voor ze te maken heb ik al. Ik wil graag de ervaringen en vaardigheden opdoen om tot vernieuwende ideeën te komen die ook praktisch haalbaar zijn in het onderwijssysteem.