Terug naar overzicht Download als PDF

Thijs de Jong | Trainee 2020

Ik ben een ervaren huiswerkgeleider en sociaal-ondernemer, die als maatschappijleerdocent met leerlingen in gesprek zal gaan over de uitdagingen van onze tijd en hen wil helpen ontwikkelen tot zelfbewuste en kritische burgers, en die als gedreven trainee wil leren over het docentschap en het reilen en zeilen op een middelbare school.
Schoolvak(ken): Maatschappijleer

Joke Smit College

Politicologie; Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen

“Ik leg makkelijk contact met leerlingen, stel ze op hun gemak en weet ze te motiveren”

In 2012 fietste ik van Istanboel naar Hong Kong. Terwijl Azië onder mijn wielen door rolde, dacht ik na over wat voor mij belangrijk is in werk. Ik kwam tot drie kernpunten: mijn werk moet maatschappelijke impact hebben, ik wil anderen kunnen helpen, en ik wil veel in contact staan met mensen. Werken in het onderwijs leek mij toen al, mede door mijn ervaring als huiswerkbegeleider, een goed idee.

De conclusies van mijn fietstocht vertaalde zich in het opzetten van een eigen huiswerkinstituut, Westwijs Huiswerkbegeleiding. Een instituut met als missie toegankelijk te zijn voor álle scholieren. Ik werkte met veel plezier met een heel diverse groep leerlingen. Binnen het team was ik degene die gemakkelijk contact legde met leerlingen, leerlingen op hun gemak wist te stellen en wist te motiveren. Bij Westwijs verbeterde ik mijn didactische vaardigheden: ik leerde beter te differentiëren, te controleren of uitleg aankomt en orde te bewaren.

“Het traineeship is mijn kans om zowel op professioneel als persoonlijk vlak verder te ontwikkelen”

Het traineeship is voor mij de ideale vervolgstap in het onderwijs. Het is de kans om mij zowel professioneel als persoonlijk verder te ontwikkelen. Ik mis nu de reuring van het werken met middelbare scholieren en ben op zoek naar een vaste positie binnen een team en organisatie. Een omgeving waarvan ik kan leren, en waar ik tegelijkertijd met mijn enthousiasme en gedrevenheid een eigen bijdrage aan kan leveren.

Mijn keuze voor maatschappijleer komt voort uit mijn maatschappelijke betrokkenheid. Ik geloof dat het vak fundamenteel is in de ontwikkeling van pubers tot zelfbewuste en kritische burgers. Graag zet ik mijn ervaring met lokale politiek en de energietransitie in voor mijn lessen, in verbinding met andere vakken, en voor activiteiten van school.