Over Tim van der Meulen
“Lichtje van begrip”
Sinds het begin van mijn studie komt het leraarschap steeds op mijn pad. Eerst als kajakinstructeur bij de studentenvereniging, later als docent Geschiedenis bij Stichting Studiebegeleiding Leiden (SSL) en nu ook als (algemene) docententrainer bij diezelfde SSL. Dat ik bovendien steeds liever terugkeer naar het leraarschap, heeft alles te maken met het enorme plezier dat ik aan het lesgeven beleef. Het mooiste blijft het moment, tijdens een klassikale uitleg of persoonlijke hulp, dat er in de ogen van een leerling plotseling een lichtje van begrip aangaat. Maar evenveel plezier beleef ik aan de voorpret daarvan: het bepalen van de pointe van de uitleg en het vervolgens gestructureerd, interactief en vanuit de belevingswereld van de leerlingen aanbieden van de lesstof. Bij SSL maak ik daarnaast mee hoe inspirerend het is om in een enthousiast en betrokken docententeam te werken. De snelheid waarmee iedereen zichzelf en de lesstof door feedback blijft verbeteren, verbaast me nog altijd.
“Onbekend gebied”
Wat ik bijdraag aan het onderwijs? Zelf breng ik in elk geval enthousiasme, doorzettingsvermogen en systematisch nadenken mee, maar waaraan ik die wil gaan besteden kan ik niet zeggen. Daarvoor is ‘het (middelbaar) onderwijs’ nog te onbekend gebied voor me. Stel de vraag over een jaar en de jaren daarop nog eens!
Project van Tim van der Meulen
Student-docenten. Duurzame oplossing voor leerachterstanden en het docententekort.
Tijdens mijn traineeship heb ik met twee collega's een opleidingstraject opgezet, waarbij oud-leerlingen van het Joke Smit College worden opgeleid tot student-docent.