Terug naar overzicht Download als PDF

Wietse Woensdregt

Ik heb een enorme passie voor het onderzoeken van het onbekende. Dit karakteriseert mij als persoon en vormt voor een groot deel mijn motivatie voor het docentschap.
Schoolvak(ken): Maatschappijleer

Joke Smit College

Culturele antropologie & niet-westerse sociologie; Contemporary Asian Studies; Migration and Ethnic Studies

“Ontdekken hoe leerlingen in het leven staan en op welke manier zij naar de samenleving kijken.”

Waar ik het meest naar uit kijk is de interactie met de leerlingen. Ik geef een vak, maatschappijleer/wetenschappen, waar de discussie centraal staat. Het lijkt mij enorm leuk om met jongeren in discussie te gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik kijk er naar uit om te ontdekken hoe zij in het leven staan en op welke manier zij naar de samenleving kijken. Daarnaast heb ik erg veel zin om mijn leerlingen te begeleiden bij het opzetten en doen van hun eigen onderzoekjes, zowel in de vorm van praktische opdrachten als bij een profielwerkstuk. Wat mij betreft is er niks mooier dan zelf actief onderzoekend bezig te zijn met een onderwerp en ik wil graag die passie overbrengen op het middelbare onderwijs.

Wat betreft het traineeship kijk ik uit naar de ontwikkeling van mijn eigen project. Ik kom uit de natuurbescherming, hierdoor gaan duurzaamheid en groene ontwikkelingen mij aan het hart. Ik zit vol idee├źn om op mijn werkplek toe te passen en kan niet wachten om daar aan te beginnen.

“Leerlingen leren een weloverwogen verhaal te vertellen.”

Als docent lijkt mij het een uitgelezen taak om er voor te zorgen dat leerlingen niet alleen met hun diploma de deur uit lopen, maar vooral met zelfvertrouwen de rest van de wereld in gaan. Zelfvertrouwen kan uit veel bronnen geput worden en deze worden niet allemaal op school aangeboord, maar een belangrijk onderdeel ervan zeker wel. Centraal daarin staat wat mij betreft het vormen van een eigen mening, het goed beargumenteren daarvan, en het durven kritische vragen te stellen. Het maakt mij als docent niet uit of iemand links of rechts is, voor de EU of tegen, als ze maar met een weloverwogen verhaal kunnen aankomen. Als ik deze drie onderdelen kan bijbrengen ben ik als docent zeer tevreden. De grootste uitdaging vind ik in het vinden van contexten die droge stof levendig maken en die dicht bij de leerlingen ligt. Dit is ook mijn grootste plezier, want dit betekent dat ik constant bezig kan zijn met nieuwsberichten, evenementen en andere ervaringen te linken aan mijn vakinhoud.