Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Vanuit zijn achtergrond in communicatie en life sciences maakte Mark Bruinsma de keuze om docent aardrijkskunde te worden. Hij meldde zich aan bij Trainees in onderwijs en begon in 2023 als kersverse trainee op het Zwijsen College in Veghel. Inmiddels is hij halverwege zijn tweede jaar. We vroegen hem naar zijn ervaringen en inzichten die hij tijdens zijn traineeship heeft opgedaan.

Wat was voor jou de reden om het onderwijs in te gaan? En waarom koos je toen voor het traineeship als manier om de overstap te maken?
Tijdens mijn bachelor en vooral mijn master kwam ik erachter dat ik interesse had in lesgeven of op z’n minst om anderen te ondersteunen in hun leerproces. Op de universiteit heb ik bijvoorbeeld veel verschillende student-assistentbaantjes gehad waarbij ik onder andere werkcolleges mocht geven en studenten mocht begeleiden. In mijn vrije tijd gaf ik leiding bij scouting en ook daar stond ik elke zaterdagochtend voor een groep en mocht ik kinderen iets leren over de natuur.

Beide vond ik zo leuk dat ik dacht: waarom zou ik daar niet mijn baan van maken?. Mijn originele plan was om de eenjarige educatieve master te gaan volgen, maar toen kwam opeens het traineeship voorbij! Een van de redenen om daar voor te kiezen was dat ik dan meteen aan het werk kon, vanaf dag 1 sta je al voor de klas. Dat vond ik een mooie uitdaging! Daarnaast betekende het traineeship ook dat ik meteen betaald zou krijgen en dat ook nog eens de opleiding voor me betaald zou worden, een win-win situatie dus!

Verder heb ik zelf altijd een ontzettend fijne tijd gehad op de middelbare school en heb ik ook gezien wat een docent voor een leerling kan betekenen. Zonder mijn docenten was ik denk ik nooit op de universiteit beland en dus ook niet bij dit traineeprogramma. Het vertrouwen dat ik toen van mijn middelbare schooldocenten heb gekregen, hoop ik zelf ook in de toekomst aan mijn leerlingen mee te kunnen geven.

Ondertussen ben je al een tijdje bezig. Wat is nou voor jou de meerwaarde van het traineeship?
De allergrootste meerwaarde vind ik de groep trainees om mij heen! We volgen dit traject echt samen. We kunnen samen relativeren, lachen om de soms bizarre situaties in onze lessen, tips uitwisselen en vooral stoom afblazen aan het einde van de week. We leggen allemaal dezelfde route af en dat zorgt ervoor dat we elkaar goed kunnen ondersteunen. Loop ik deze week tegen een uitdaging aan? De kans is groot dat een van mijn mede-trainees tegen dezelfde uitdaging is aangelopen of dat iemand er nog tegenaan gaat lopen. Je staat er dus nooit alleen voor!

Verder vind ik het verbredingsprogramma op vrijdag een andere grote meerwaarde, omdat je hier een soort spoedcursus ‘onderwijs’ krijgt. Het is best een uitdaging om zonder enige ervaring het onderwijs in te stappen. Veel van je collega’s op school zullen een opleiding tot docent hebben gevolgd, vaak van enkele jaren, waarbij ze wat geleidelijker in het onderwijs zijn gekomen. Tijdens die opleiding hebben ze waarschijnlijk op verschillende scholen gewerkt en vakken gevolgd waarmee ze kennis hebben gemaakt met het onderwijslandschap. Als trainee kom je opeens in het onderwijs terecht zonder al deze voorkennis. Gelukkig biedt het traineeship de mogelijkheid om deze kennis alsnog op te doen. Binnen het traineeship neem je bijvoorbeeld ook een kijkje op andere scholen (naast je werkplek) en kun je in gesprek met mensen uit het onderwijslandschap, zoals toetsmakers of medewerkers van het Ministerie van Onderwijs. Zij praten je bij over wat er zoal komt kijken bij het docentschap. Zo krijg je toch iets mee van wat er zich allemaal afspeelt in die soms toch best gekke en snelle wereld die het onderwijs heet, al is het maar om sommige afkortingen beter te begrijpen, haha.

Als trainee sta je er nooit alleen voor!

Wat heb je geleerd van collega’s op je werk? En wat leer(de) je juist van je medetrainees?
Door mijn collega’s heb ik geleerd dat het ontzettend belangrijk is om een fijne en gezellige werksfeer te hebben. In de werkruimtes op mijn school is er namelijk altijd ruimte voor grappen, een serieus gesprek en gekke vragen of opdrachten op het whiteboard. Dit zorgt ervoor dat je ook af en toe afstand kunt nemen van die ene mindere les of juist je succesverhaal kunt delen. In diezelfde werkruimtes heb ik ook geleerd dat iedereen een eigen manier van lesgeven heeft en dat er niet per se een goed of fout is, op het moment dat je voor de klas staat is het jouw les en doe je wat bij jou past. Het vertrouwen dat ik daarin heb gekregen van mijn collega’s is ontzettend fijn en ik weet dat ik altijd bij hen terecht kan als er iets is waar ik mee zit. Verder is het goed om te zien dat ook collega’s die al ruim 10 jaar in het onderwijs werken soms tegen dezelfde dingen aan lopen als ik. Elke dag blijft anders en dat maakt werken in het onderwijs wat mij betreft ook zo leuk!

Ik noemde eerder al dat je als trainees allemaal hetzelfde traject aflegt en dus ook vaak tegen dezelfde dingen aanloopt. Het is dan ook fijn om praktische tips uit te wisselen over die ene brugklas waarin leerlingen druk gedrag vertonen of juist de bovenbouwleerlingen die soms lastig te motiveren zijn. Verder krijg ik door mijn medetrainees vooral veel inspiratie om zaken anders aan te pakken, net dat ene stapje verder te zetten of op sommige momenten even een stapje terug te doen. Er is in de groep ook ruimte om je een keer iets minder te voelen, als je maar weet dat je het altijd mag delen!

Wat wil je meegeven aan iemand die op dit moment twijfelt om zich aan te melden voor het traineeship?
Een van de belangrijkste tips die ik wil meegeven is om eens rond te kijken op een middelbare school. Vanuit het traineeship worden vaak meeloopdagen aangeboden en het is slim om daar gebruik van te maken, al kun je natuurlijk ook eens aankloppen bij je oude middelbare school! Het zal namelijk al een aantal jaar geleden zijn dat je op de middelbare school bent geweest en toen was je waarschijnlijk zelf nog een leerling. Hoewel je lang genoeg hebt rondgelopen op een middelbare school, ziet deze er toch echt heel anders uit door de ogen van een docent.