Coöperatief Leren: Een Multidisciplinaire Blik
Mijn project gaat over het coöperatief vakoverstijgend denken. Wanneer je in een bedrijf een project moet uitvoeren doe je dit altijd samen met een divers team. Hierin heeft iedereen zijn eigen rol en expertise. Zo heb je vakdeskundige nodig, mensen bij financiën en organisatoren. Waarom doen we dat niet op school? Bij projecten op de middelbare moet een leerling meestal alles kunnen en van alles verstand hebben. Dat wil ik in mijn project anders doen.
Vwo 5 leerlingen gaan vanuit verschillende hoeken naar de stikstofcrisis kijken. Zo doen de leerlingen die biologie hebben dit vanuit een ecologisch standpunt, en de leerlingen die economie hebben vanuit een financieel standpunt. Nadat ze hier apart aan hebben gewerkt komen ze samen en moeten ze eerst hun ontwikkelde expertise op een versimpelde manier uitleggen aan de andere groep. Daarna moeten ze samen tot een oplossing komen waarbij standpunten van beide partijen worden betrokken. Dit zorgt er voor dat leerlingen een beter begrip krijgen over hoe project werkelijk werken en hoe complexe beslissingen worden genomen.