Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

De breedheid van de bètawereld

Al te vaak worden de bètavakken nog beleefd als een eilandengroep in de oceaan, ver verwijderd van het vasteland. Alhoewel scholen regelmatig bruggen proberen te slaan tussen die eilanden, is de verbinding met dat vasteland vaak een grotere uitdaging. Het bestaat niet enkel uit niet-bètavakken, maar breder uit de leefwereld van leerlingen, de arbeidsmarkt en de samenleving als geheel. Mijn project 'breedheid van de bètawereld' draait om het droogleggen van de wezenlijke verbindingen naar dit vasteland.

Het maken van die verbindingen doet ertoe om tal van redenen. Het versterkt het bewustzijn van de relevantie van de bètavakken, helpt leerlingen met hun LOB-traject, traint probleemoplossend vermogen, draagt bij aan het kunnen maken van geïnformeerde maatschappelijke en persoonlijke beslissingen, en stimuleert interdisciplinair denken.

Om de gewenste verbindingen op een uitvoerbare manier te kunnen leggen, heb ik ervoor gekozen om me in eerste instantie te focussen op het opbouwen van een duurzaam en divers speciaal natuurkunde-LOB programma in het derde jaar en het vóórexamenjaar. Dit met als doel leerlingen bewust te maken van het breed ingebedde scala aan persoonlijke, professionele en maatschappelijke mogelijkheden die een natuurkundige studierichting voor hen opent. In de toekomst kan dit worden uitgebreid naar andere bètavakken.

Het programma bevat uiteenlopende activiteiten, zoals klasseninterviews met bètaondernemers die een casus meehebben, een excursie naar een netbeheerder en ziekenhuis en een debatworkshop over bètaonderwerpen in de politiek van politici met een studieachtergrond daarin. We bouwen een duurzaam netwerk op, laten leerlingen de activiteiten en opdrachten bijhouden in een meerjarendossier en belonen hen uiteindelijk met een certificaat. Aan het einde van de rit zijn ze zich hopelijk bewust van de diepe verbindingen tussen natuurkunde en 'de wereld', wellicht tot aan het zien van meer haakjes waar ze op aangaan in hun studiekeuze toe!

In de loop van 2026 zal deze beschrijving een update krijgen.

Bekijk ook deze projecten