Een leerlijn duurzaamheid
Het is een van de taken van het onderwijs om jonge mensen op te leiden voor de toekomst. Daar komt duurzaamheidsonderwijs om de hoek kijken. Dit idee is niet nieuw natuurlijk. Vanuit de maatschappij én het bedrijfsleven wordt al langer gevraagd om leerlingen te onderwijzen in de maatschappelijke uitdagingen die er zijn rond duurzaamheid. Zie ook de burgersschapdoelen van SLO die hier specifiek om vragen. Ook docenten, ouders en leerlingen zelf zetten duurzaamheid steeds vaker op de agenda in het onderwijs.
Er is dus geen gebrek aan aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs. En als ik voor onszelf spreek - zeker niet bij ons op school. Ik zie vooral een andere uitdaging. De uitdaging die ik zie is dat het huidige aanbod op dit moment té gefragmenteerd, té reactief en té onoverzichtelijk is. Docenten, secties, vakken en modules geven allen op hun eigen manier invulling aan duurzaamheidsonderwijs. Vaak vanuit passie, maar niet altijd vanuit een plan. Er is dus een gebrek aan duidelijkheid en continuïteit.
Die duidelijkheid en continuïteit wil ik gaan creëren.