"Wat hebben we hieraan?" - vakoverstijgend leesvaardig
Een goede leesvaardigheid is in de huidige maatschappij onmisbaar, maar voor bovenbouwleerlingen vooral voor het eindexamen Nederlands en de examens van andere vakken. Als docent Nederlands hoor ik regelmatig docenten van andere vakken klagen over de leesvaardigheid van leerlingen bij hun vak, terwijl leerlingen tijdens de les leesvaardigheid bij Nederlands de relevantie niet zien.
Leerlingen lezen nu bij Nederlands vaak teksten waarvan ze de inhoud meteen mogen vergeten nadat de vragen zijn beantwoord. Dit is een onnatuurlijke manier van lezen, die leerlingen nooit meer hoeven te gebruiken. Als leerlingen teksten van andere vakken kunnen gebruiken om aan hun leesvaardigheid te werken, voelen ze wel de relevantie om die teksten te begrijpen. Terwijl ze hun leesvaardigheid verbeteren, leren ze tegelijkertijd die leesvaardigheid toe te passen in de andere vakgebieden.
In mijn project ontwikkel ik een leesvaardigheidsmodule voor de vwo-bovenbouw met vragen en opdrachten toepasbaar op verschillende teksten.