Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Zelfontwikkeling binnen een gefragmenteerd curriculum

Ik wil vormgeven aan een ervaring van continuïteit in de schoolloopbaan van de leerling. De rode draad daarbij is de ontwikkeling van een levensbeschouwelijke identiteit, zelfs waar het curriculum daarvoor maar beperkt de ruimte geeft.

Allereerst wil ik mij inlezen in de literatuur omtrent levensbeschouwelijke ontwikkeling als pijler van de persoonsvorming van een leerling--een van de kerndoelen van het onderwijs. Daarmee hoop ik een raamwerk op te tuigen op basis waarvan ik praktische handvatten kan bieden aan de school op de niveaus van mentoraat, extracurriculaire activiteiten en in de lessen binnen het domein Mens & Maatschappij.

De ervaring van groei door momenten van zelfreflectie is wat mij betreft cruciaal voor een zinvolle schooltijd. Het bewustzijn van de leerling dat hij of zij op school werkt aan persoonlijke groei kan bijdragen aan motivatie en een positief leer- en omgangsklimaat.

Er is groen licht vanuit de sectie om binnen de vaklessen LEF werkvormen te ontwikkelen die bijdragen aan dit doel. Dat wil ik uitbouwen naar het mentoraat en extracurriculaire activiteiten.