Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College

Algemeen

Onze leerlingen verdienen de beste kansen op succes.



Wij geloven dat talent en ambitie net zo belangrijk zijn als achtergrond of omstandigheden. Daarom bieden we onze leerlingen een veilige, uitdagende leeromgeving waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen, ongeacht waar ze vandaan komen of wat hun thuissituatie is. Hoewel onze school in Rijswijk staat, komt 95% van onze leerlingen uit Den Haag. Zij groeien op in een grootstedelijke omgeving met diverse uitdagingen. Veel van hen hebben te maken met factoren die hun schoolsucces kunnen beïnvloeden, zoals het opleidingsniveau of inkomen van hun ouders. Juist hier kun jij als docent een cruciale rol spelen. Door inspirerend en betrokken onderwijs help je onze leerlingen hun talenten te ontdekken en hun toekomst vorm te geven.

Organisatie

Eén school, twee namen, alle kansen voor onze leerlingen.


Het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College vormen samen een brede en diverse scholengemeenschap, waar we onderwijs bieden aan leerlingen op vmbo-, havo- en vwo-niveau. Hoewel we twee namen en twee gebouwen hebben, zijn we één schoolorganisatie, verbonden door een plein, een gang en vooral: een gedeelde missie.


Van Vredenburch College (VVC)
www.rlvvc.nl
Vmbo/LWOO-onderwijs: basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-basis), kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kader) met de profielen zorg en welzijn, economie en ondernemen en PIE.

Rijswijks Lyceum (RL) www.rlvvc.nl
Mavo, havo en vwo (atheneum & gymnasium), ondersteuning voor (meer)begaafde leerlingen.

Met ongeveer 1.300 leerlingen en een team van 160 bevlogen personeelsleden bieden we breed en toekomstgericht onderwijs, waarin iedere leerling de ruimte krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Of het nu gaat om praktijkgericht vmbo of uitdagend vwo. We vallen onder de Stichting Voortgezet Onderwijs Haaglanden (Stichting VO Haaglanden), die meerdere scholen in de regio bestuurt.

Onderwijs met impact

Bij RLVVC bieden we niet alleen onderwijs, maar creëren we een omgeving waarin zowel leerlingen als collega’s zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze school is een tweede thuis voor leerlingen, waar zij na hun laatste lesuur niet direct naar huis hoeven, maar kunnen blijven om huiswerk te maken, een sport- of muziekles te volgen. Zo bereiden we hen niet alleen voor op de toekomst, maar stimuleren we talentontwikkeling op alle niveaus.

Een inspirerende werkomgeving

Bij RLVVC geloven we in onderwijs dat verder gaat dan alleen kennisoverdracht. Als docent krijg je hier de ruimte om écht het verschil te maken. Door een coachende rol aan te nemen en leerlingen actief te begeleiden, help je hen hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Ruimte voor groei en samenwerking

Wij hechten veel waarde aan professionele ontwikkeling en samenwerking. Leraren bij RLVVC staan minder uren voor de klas, zodat er voldoende tijd is voor het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Er is volop ruimte om je eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen, zowel individueel als in teamverband.

Persoonlijke benadering

Onze school is een gemeenschap waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt. Dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onze collega’s. We werken in een professionele cultuur waarin feedback geven en ontvangen vanzelfsprekend is. Daarnaast bieden we gepersonaliseerd onderwijs, waarbij jij als docent de mogelijkheid hebt om leerlingen op maat te begeleiden.

Missie


Onze missie is om elke leerling gelijke kansen te bieden op een succesvolle onderwijsloopbaan, ongeacht achtergrond of thuissituatie. In onze grootstedelijke omgeving zorgen we voor onderwijs dat hen de beste mogelijkheden biedt om succes te ervaren en een waardevolle plek in de samenleving te vinden.


Wij ondersteunen en stimuleren onze leerlingen om hun talenten te ontwikkelen op cognitief, sociaal en persoonlijk gebied. We zien de school als een mini-samenleving, waarbinnen leerlingen en collega’s van en met elkaar leren en succeservaringen opdoen. De vraag ‘wat heb jij nodig om succesvol te zijn op school?’ staat hierbij voor iedereen centraal. We hebben hoge, positieve verwachtingen van onze leerlingen, collega’s en partners en zorgen voor een optimale leer- en werkomgeving om dit mogelijk te maken. Daarbij bieden we veel ruimte voor persoonlijk leiderschap.

Ons onderwijs is gebaseerd op 5 pijlers. Deze pijlers zien we als de basis om onze leerlingen én onze medewerkers de beste kansen op succes te geven.
  1. Betekenisvolle plek – “Er mogen zijn en er toe doen als mens.”
    Een betekenisvolle plek in de samenleving hebben betekent dat je er mag zijn en toe doet als mens, op school en in de samenleving. Voor onze leerlingen houdt dit in dat zij zich verbonden voelen met de school, de leraren en de andere leerlingen én met de samenleving. Het betekent dat hun talenten worden herkend en erkend en dat ze kunnen worden wie ze willen zijn. Voor onze collega’s houdt dit in dat zij iedere dag samenwerken om leerlingen de beste kansen te bieden en hen te ondersteunen en stimuleren zich te ontwikkelen op cognitief, sociaal en persoonlijk gebied.
  2. Succeservaringen – “Vertrouwen in eigen kunnen.”
    Door leerlingen successen te laten ervaren, versterken we bij hen het vertrouwen in hun eigen kunnen. Leerlingen kunnen succesvol zijn door talenten te ontdekken en te ontwikkelen op drie gebieden: cognitief, sociaal en persoonlijk. We gaan hierbij uit van wat leerlingen al kunnen, waarbij we hen uitdagen waar mogelijk en ondersteunen waar nodig. We geloven in onze leerlingen, geven veel complimenten en vieren zelfs de kleinste successen.
  3. Leren van en met elkaar – “Samen kom je verder.”
    Van elkaar leren betekent dat leren wederkerig is, twee richtingen uitgaat. Dit houdt in dat leerlingen van onze collega’s leren, van elkaar en van de omgeving. En dit houdt zeker ook in dat onze collega’s leren van onze leerlingen en van elkaar. Met elkaar leren betekent dat we een lerende cultuur creëren, vanuit een positief leer- en werkklimaat waarbinnen we fouten mogen maken, feedback en reflectie stimuleren en successen vieren. Zo wordt collectief leren onderdeel van onze dagelijkse routine. Dit houdt ook in dat wij als collega’s elkaar sterken in de overtuiging dat wij samen een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen.
  4. Hoge verwachtingen – “Positieve benadering.”
    Bij hoge verwachtingen draait het om het uitspreken van een concreet, ambitieus en realistisch toekomstperspectief. Centraal daarbij staan een positieve benadering, heldere communicatie (verbaal en non-verbaal) en geloven in (het kunnen van) de ander.
  5. Persoonlijk leiderschap – “Richting geven aan eigen leren en leven.”
    Persoonlijk leiderschap gaat over jezelf aansturen en doelen realiseren door je eigen kwaliteiten en talenten volledig te gebruiken, door bewust en overwogen keuzes te maken en richting te geven aan je eigen leren en leven, zodat je kunt worden wie je wilt zijn. Voor leerlingen betekent dit dat zij, net als onze collega’s, veel ruimte krijgen om zichzelf verder te ontwikkelen in de richting die zij willen. Ze krijgen de ondersteuning en begeleiding die ze nodig hebben om uiteindelijk te kunnen komen waar ze willen zijn.

Vakken die gegeven worden bij Het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College

NederlandsEngelsDuitsFransNatuurkundeScheikundeBiologieAlgemene economieBedrijfseconomieAardrijkskundeGeschiedenisMaatschappijleerKunstgeschiedenis/CKVWiskunde AWiskunde BWiskunde CWiskunde DLichamelijke opvoedingKunst: beeldendKunst: tekenenZorg en welzijnPraktijkgericht programma (havo)Produceren, installeren, energie (PIE)Griekse taal en cultuurLatijnse taal en cultuur

Contactinformatie van Het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College

Emailinfo@rlvvc.nl
Telefoon(070) 33 64944
AdresVan Vredenburchweg 425
PlaatsRijswijk
Postcode2284 TA