Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Over Spinoza Lyceum

De kunst van het leren

Algemeen

Het Spinoza Lyceum is een daltonschool voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. Helen Parkhurst (1886-1973), een onderwijzeres uit de Verenigde Staten, bedacht het daltononderwijs. Parkhurst zag school als een oefenplek voor leren en leven: Let us think of school rather as a sociological laboratory where the pupils themselves are the experimenters, not the victims of a intricate and and crystallized system in the evolution of which they have neither part nor lot. Let us think of it as a place where community conditions prevail as they prevail in life itself. Parkhurst breekt met klassikaal frontaal onderwijs. Zij richt de klaslokalen zodanig in dat kinderen met een verschillende mate van ontwikkeling er aan verschillende taken kunnen werken. Hier wordt op het Spinoza Lyceum zo goed mogelijk rekening mee gehouden.

Organisatie en locaties

Het Spinoza lyceum vormt samen met het Spinoza20first de Stichting Spinoza Lyceum. Het lyceum zit in Amsterdam-zuid, vlakbij Station Zuid en Spinoza20first staat in het Martin Luther Kingpark in de rivierenbuurt.

Missie

Als openbare brede dalton scholengemeenschap zijn wij er voor iedereen in Amsterdam en omgeving. Daltononderwijs staat voor een brede vorming die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Het kritisch onderzoekend benaderen van moderne ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Elke leerling is uniek en het is onze opdracht hem of haar in deze complexe wereld te begeleiden en te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Niet alleen

cognitief, maar ook cultureel, sportief en sociaal-emotioneel. De vragen ‘Wie ben ik?’, ‘Wie is de ander?’ en ‘Wat is mijn plek in de wereld?’ staan centraal bij de ontwikkeling van de Spinoza leerling naar een jongvolwassene zonder vrees.

Onderwijs

In ons onderwijs verbinden wij de filosofie van Spinoza met de daltonprincipes:

  • Zelfstandigheid
  • Vrijheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerking
  • Effectiviteit
  • Reflectie

Leerlingen krijgen de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. In samenwerking met anderen leren zij grenzen verleggen en vaardigheden ontwikkelen. Dit is een creatief proces dat zij in interactie met elkaar en met de docent doormaken.

Opleiden van docenten

Het opleiden van docenten op het Spinoza Lyceum gebeurt in een gezamenlijke verantwoordelijkheid door de opleidingsinstituten en de school. Het Spinoza Lyceum heeft een lang verleden als opleidingsschool en heeft dit stevig in het beleid verankerd. De dalton-kernwaarde samenwerken nemen wij zeer serieus omdat wij ervan overtuigd zijn dat opleiden iets is wat je gezamenlijk doet, zowel met leerlingen als met studenten. De studenten die bij ons stage lopen, hebben een vast programma in een vaste groep waarbij zij op regelmatige basis bij elkaar komen voor intervisie, themamiddagen en andere onderwerpen die belangrijk zijn voor de eigen ontwikkeling en groei. De schoolopleider, die deze bijeenkomsten organiseert is nauw betrokken bij de studenten en hun werkplekbegeleiders. Deze werkplekbegeleiders zijn onmisbaar in dit proces. Zij begeleiden de studenten en geven de ruimte om te groeien tot een autonome docent. 

Vakken die gegeven worden bij Spinoza Lyceum

NederlandsEngelsDuitsFransSpaansNatuurkundeScheikundeBiologieAlgemene economieBedrijfseconomieAardrijkskundeGeschiedenisMaatschappijleerKunstgeschiedenis/CKVFilosofieMuziekMaatschappijwetenschappenWiskunde AWiskunde BWiskunde CWiskunde DLichamelijke opvoedingKunst: beeldend/tekenenNLTScience

Spinoza Lyceum in beeld

Contactinformatie van Spinoza Lyceum

Emailinfo@spinozalyceum.nl
Telefoon(020) 57 77444
AdresPeter van Anrooystraat 8
PlaatsAmsterdam
Postcode1076 BH