Artikel
15/01/2019

In gesprek met rector Wilma de Vries | Werelden verbinden in en om het onderwijs
9 maart 2018
Deze week is het startschot gegeven voor ‘Trainees in onderwijs’. In dit traineeship worden academici opgeleid tot eerstegraads bevoegde onderwijsprofessionals die werelden binnen en buiten de school verbinden. Een hele nieuwe doelgroep van ambitieuze academici wordt aangesproken door hen de kans te bieden om het docentschap te combineren met het realiseren van betekenisvolle ontwikkelingen voor het onderwijs. De rector van Het Joke Smit College, Wilma de Vries, wil daarom graag meedoen: “De trainees nemen de buitenwereld en een lerende cultuur mee.”
Vele jonge academici voelen de drang om maatschappelijke betekenis te kunnen geven aan hun loopbaan, maar zijn soms bang om voor het onderwijs te kiezen. Enerzijds voor een klas staan met pubers en anderzijds de angst om altijd docent te moeten blijven, houdt hen tegen. Wilma de Vries spreekt beide zaken uitdrukkelijk tegen: “Het onderwijs is ontzettend gevarieerd en echt gezellig werk. Je dagen zijn nooit hetzelfde, je werkt met jonge mensen. Er valt heel veel te leren in het lesgeven: van hoe pak je dat nou aan in zo een klas, hoe doe je dat nou handig. Datgene waar men soms bang voor is in het onderwijs; dat komt wel goed. Je hebt continu het gevoel dat je van betekenis bent! Voor de leerlingen ben je niet alleen degene die de stof goed uitlegt, maar ook de significante ander naast de mening van hun ouders die ze al zo vaak gehoord hebben. Ze vinden het heel belangrijk om te weten hoe jij over dingen denkt. Je geeft ze een nieuwe blik op de wereld.”
Een van haar wiskundedocenten heeft de overstap naar het onderwijs aan den lijve ondervonden: “ik zat daar op m’n andere werk een beetje achter de computer, heel erg veel geld te verdienen maar mijn leven had geen betekenis voor mij. Ik werd er doodongelukkig van.”
Een afgestudeerde trainee is straks naast docent ook ontwerper, onderzoeker, ondernemer en projectleider. Door deze plekken te creëren, komen er nieuwe docenten met een passie voor innoveren, ontwikkelen en veranderen voor de klas die grote impact hebben op het onderwijs.
Dit is juist waarom Wilma de Vries zo graag trainees in dienst neemt: “Trainees zijn initiatiefrijk, hebben een brede blik en via het traineeship een groot netwerk dat ze goed kunnen inzetten. Trainees zijn enthousiast en gaan dingen uitzoeken en proberen; en daarna kunnen zij mij als rector adviseren: gaan we hiermee door of wat kan aangepast worden. De mogelijkheid om echt van niets iets maken, brengt veel enthousiasme in de school. Er wordt veel van en met elkaar geleerd en ontwikkeld. De kracht van een trainee is dat ze wat extra over hebben.”
We hebben ook een trainee die als hybride docent deels lesgeeft op het Joke Smit College en deels voor de Bildung Academie werkt. Onderwijs gaat namelijk om veel meer dan kennis over je vak overdragen. Hoe verhoudt je je tot de wereld? Wie ben je? Je bent hier als docent een voorbeeld. Verschillende van mijn docenten volgen nu een cursus bij de Bildung Academie. De bereidheid om te leren is heel groot.”
“Een andere oud-trainee heeft veel geleerd bij zijn werk voor het College voor Toetsing en Examens. Daar zit je direct tegen de politieke kant van het onderwijs aan, zoveel verschillende meningen en ideeën; hoe geef je die vorm? Hoe krijg je moeilijke dingen toch met een club voor elkaar? Hier heeft hij een enorm netwerk opgebouwd. Door deze en andere ervaringen is deze trainee doorgegroeid tot conrector van onze school, er zijn zelfs op dit moment al drie oud-trainees die conrector zijn geworden. Wij hebben hier veel trainees die op centrale posities zitten: in de onderwijs-ontwikkel-groep, bij de coördinatie van de intake, in het decanaat, in de leidende rol om het team mee te nemen in de ontwikkeling van de (nieuwe) missie/visie en noem maar op. Trainees zijn hier omarmd en dragen de school nu mede.”
Na het traineeship zijn er volop kansen om ook buiten het onderwijs jezelf verder te ontplooien. De tijd dat je voor het onderwijs kiest en daar altijd moet blijven is echt voorbij, vertelt Wilma: “Onlangs nog is een trainee in het bedrijfsleven gaan werken; diverse trainees zijn onderzoek gaan doen, waarop zij straks gaan promoveren. Die combinatie van onderzoek doen en lesgeven is ook fijn. Twee dagen lesgeven en 3 dagen om te promoveren, brengt niet alleen jezelf verder, maar helpt ook het onderwijs. Twee wiskundigen die promoveren op de didactiek van de wiskunde brengen het denken over onderwijs hier op school naar een hoger niveau. De werelden zijn niet meer zo gescheiden zoals men vroeger dacht.”
Ten laatste geeft Wilma de Vries nog iets mee aan iedereen die twijfelt over een traineeship in het onderwijs: “Je gunt jezelf zo’n mooie kans om van alles uit te proberen en tegelijk een bevoegdheid te halen voor het onderwijs. Je opleiding wordt vergoed, je krijgt tal van trainingen en persoonlijke ontwikkeling en je krijgt direct betaald. Je krijgt de ruimte om dingen te onderzoeken of bij bedrijven een netwerk op te bouwen. Grijp je kans!”
Word jij ook die ondernemende onderwijsprofessional? Aanmelden voor ons traineeship kan nog t/m 3 februari via het aanmeldformulier!
Meer lezen over ons traineeship kan hier.