Interview met schoolleider Jeroen Kwaaitaal

We interviewden Jeroen over zijn school en hoe het is om trainees in dienst te hebben.

Categorie

Partners

Tag

Interview
Gepubliceerd op

Ons traineeship wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking met verschillende partners. De scholen voor voortgezet onderwijs zijn belangrijke partners van Trainees in onderwijs: ze vervullen een sleutelrol in het traineeprogramma en zijn de werkgever van de trainee. Op de school leert de trainee veel van en over het docentschap in de praktijk. Ook via hun projecten leren de trainees in sneltreinvaart een groot netwerk in de school kennen. De trainee wordt daarbij goed begeleid op school, zowel individueel als met mede-trainees en andere nieuwe collega’s. Daarbij werken de scholen op hun beurt samen met de lerarenopleidingen bij het opleiden van de trainee.

We interviewden schoolleider Jeroen Kwaaitaal van partnerschool Het Cals College. Hij laat ons zien hoe het is om als partnerschool trainees in dienst te hebben en wat zijn school trainees te bieden heeft.

Wat maakt het onderwijs zo’n mooie plek om te werken?

In welke andere sector krijg je de kans om jonge mensen te zien groeien in hun ontwikkeling, waarbij je er tegelijkertijd aan mag bijdragen? Ik vind het heel inspirerend dat je voor hen van betekenis kunt zijn en voor sommigen van hen zelfs echt het verschil kunt maken.

Je werkt in een omgeving waar leren centraal staat, dat is inspirerend. Niet alleen voor de leerlingen, maar voor iedereen op de school. Ook samen met collega’s ben je jezelf continue aan het ontwikkelen. Als docent krijg je vanaf de start van het werk een grote verantwoordelijkheid voor hoe je het werk inricht en aanpakt. Dat maakt het uitdagend en zorgt ervoor dat elke dag anders is. En daarin is het fijn dat je samen met je naaste collega’s gaandeweg kunt uitvinden wat goede lessen zijn en wat wel en niet werkt.

Kun je wat vertellen over het Cals College en is er iets waar jullie school in uitblinkt?

Op het Cals College Nieuwegein verwachten we een lerende en open houding van elkaar. We stimuleren en faciliteren dat onze leerlingen en medewerkers kunnen blijven leren en zich ontwikkelen. Veel van onze docenten zijn dan ook actief in netwerken buiten de school en die kennis en ervaring nemen ze mee terug de school in. Zo houden we elkaar fris.

Daarnaast investeren we veel in het opleiden en begeleiden van stagiairs en nieuwe docenten. We vinden dat deze investering de kwaliteit van ons onderwijs direct ten goede komt. Ons inductietraject voor startende leerkrachten wordt als voorbeeld gezien voor andere scholen in de regio.

Ondertussen is het Cals College al vier jaar partnerschool van Trainees in onderwijs. Wat biedt het Cals College dat betekenisvol is voor trainees?

We vinden de begeleiding van nieuwe docenten ontzettend belangrijk en die is bij ons dan ook van bovengemiddeld niveau. Met trainees en andere zij-instromers maken we heldere en goede maatwerkafspraken, juist omdat zij meer en andere begeleiding nodig hebben dan docenten die via de traditionele weg het onderwijs binnenkomen. 

Wat zijn voor jullie belangrijke eigenschappen van een
trainee?

Een trainee slaagt op het Cals als die graag wil leren en open staat voor feedback. Daar hoort bij dat de trainee goed in staat is te reflecteren op diens eigen handelen. We gaan er namelijk vanuit dat een trainee wel eens beginnersfouten maakt en dat vinden we helemaal niet erg – dat is het begin van leren. Maar een goed reflectievermogen is dan wel essentieel. Verder zijn enthousiasme en optimisme twee belangrijke attitudes die ervoor zorgen dat de trainee geniet van het traineeship en wij van de trainee.