Burgerschap in Beweging: wat werkt voor de mbo-sporter?
Docenten van de Mbo-opleidingen Sport, Bewegen en Leefstijl maken zich zorgen over hun leerlingen. Ze signaleren dat studenten soms weinig kritisch omgaan met uitspraken van Thierry Baudet, dat materieel succes op een voetstuk wordt geplaatst en aan de keukentafel thuis worden maatschappelijke onderwerpen niet besproken omdat ouders net als hun kind aan hun telefoon gekluisterd zitten. Burgerschapsonderwijs wordt al jaren minimaal ingevuld. Tegelijkertijd leeft burgerschap juist wél binnen de opleiding. Dit zie je aan de betrokkenheid van de docenten, de lesstof waar burgerschapsthema’s als cultuurverschillen in de sport worden behandeld en aan de vele klassikale gesprekken over actuele thema’s die gevoerd worden.
Nu de eisen rondom burgerschap aangescherpt worden, zullen MBO-instellingen met burgerschap aan de slag moeten. Met mijn onderzoek wil ik bijdragen aan een inspirerende en realistische aanpak voor burgerschap binnen deze mbo-opleidingen. Hoe zorgen we dat burgerschap geen extra taak wordt, maar juist aansluit bij de kern van het onderwijs aan sportieve, praktijkgerichte studenten? En hoe bouwen we voort op wat er al gebeurt?