De Leergroep: Formatief handelen onder de loep
Samen met collega’s leren, onderzoeken en ontwerpen, dat is wat we in de Leergroep Metameer doen. Voor mijn traineeproject heb ik hierbij de rol van voorzitter op mij genomen. Het thema waar we nu mee bezig zijn is ‘formatief handelen’, een onderwerp wat niet alleen landelijk breed in de aandacht staat, maar ook bij ons op het Metameer steeds belangrijker wordt en waar wij ons vol enthousiasme op hebben gestort. In ons onderzoek hebben we ons gericht op de vraag hoe formatief handelen bijdraagt aan het zelfregulerend leren van de Metameer-leerling, een belangrijk onderdeel in de schoolvisie. Welke onderdelen van formatief handelen die wij als docenten toepassen hebben nou effect op dat zelfregulerend leren? Wat merkt de leerling hier eigenlijk van? Heeft formatief handelen eigenlijk wel effect op het zelfregulerend leren? Tijdens deze presentatie zullen zal ik meer vertellen over wat we nou precies in de Leergroep doen, hoe ons proces eruit heeft gezien en zullen we de eerste resultaten van ons onderzoek met jullie delen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in formatief handelen, in het doen van onderzoek of gewoon meer wil weten over de Leergroep!