Een ethische blik op duurzaamheidsproblematiek
Moet kernenergie deel uitmaken van een duurzame toekomst?
Dit is slechts één van de vele complexe dilemma’s die opkomen bij het aanpakken van het klimaatprobleem. Hoewel velen van ons op gevoelsniveau al neigen naar een bepaald standpunt, blijkt het geven van een genuanceerd antwoord vaak behoorlijk lastig. Om dit goed te kunnen doen, is kennis uit verschillende vakgebieden nodig: natuurwetenschappen, maar ook geschiedenis en ethiek spelen een belangrijke rol. In het middelbaar onderwijs worden leerlingen echter, door hun profielkeuze, doorgaans opgeleid in óf de natuurwetenschappelijke richting, óf de sociale en geesteswetenschappelijke kant. Hierdoor is het voor hen lastig om een holistisch antwoord te formuleren op vraagstukken die duurzaamheid raken.
Mijn collega filosofie had dit probleem eerder al gesignaleerd. Omdat zijn filosofische expertise en mijn natuurwetenschappelijke achtergrond elkaar goed aanvullen en samen een breder perspectief op duurzaamheidsvraagstukken kunnen bieden, hebben we besloten onze krachten te bundelen. Samen ontwikkelen we een lessenserie over duurzaamheidsethiek voor 5 vwo. Deze lessenreeks wordt aangeboden aan de leerlingen van het profiel Natuur en het profiel Maatschappij, zodat zij vanuit beide invalshoeken de kans krijgen een meer holistische visie op duurzaamheidsproblematiek te ontwikkelen.