Pilot Relatiekunde: van seksuele voorlichting naar seksuele opvoeding
Het thema seksualiteit is onvermijdbaar wanneer je werkt met jongeren. In tijden van #metoo op de socials en in het nieuws, is het extra actueel. Uitleg over soa's en zwangerschap zit in het curriculum van biologie. Het sociale aspect dat komt kijken bij seksualiteit - hoe ga je met elkaar om en respecteer je elkaars grenzen - dat heeft geen vast plekje in het curriculum. Tijd om daar verandering in te brengen, dacht ik zo!
Samen met mijn collega van levensbeschouwing heb ik een vakoverstijgende sociale vaardigheidstraining ontwikkeld met het doel om leerlingen te laten oefenen met grenzen en wensen herkennen en aangeven bij zichzelf en anderen. We hebben deze training, vol met actieve werkvormen en praktische opdrachten, in drie 2e klassen getest en uitgebreide feedback verzameld.
We hopen de training volgend jaar uit te breiden naar alle tweede klassen, en in de toekomst deze uit te bouwen tot een doorlopende leerlijn over sociale vaardigheden en seksualiteit. Daarmee draagt dit project ook een steentje bij bij aan burgerschapsvorming, omdat het raakt aan de thema's identiteit (wie ben ik, wat wil ik?), diversiteit (bewust worden van verschillen), solidariteit (omgaan met verschillen op een goede manier, tolerantie) en technologisch burgerschap (invloed media en verantwoordelijk gebruik).