Vuur en kleurtjes
Scheikunde lijkt nu vaak op een combinatie van formules, moeilijke woorden, rekenen en huiswerk, maar het begon met het bestuderen van wonderlijke materialen en verschijnselen: Vuur en kleurtjes! De wereld van de moleculen lijkt er abstract en ver weg voor de leerlingen, maar alles wat we weten over die moleculen komt van experimenten die uitgevoerd worden in onze eigen leefwereld. Door leerlingen zelf dat zelf via experimenten te laten ervaren wil de verwondering en motivatie voor scheikunde verhogen. Ik heb dit geprobeerd te doen in de scheikundig onderzoeken flexuren die ik dit jaar heb gegeven. Havo 4 leerlingen konden zich dit jaar inschrijven voor lessenseries van 3 praktische lessen waarin ze verwonderingswaardige onderwerpen gingen onderzoeken. Bij deze lessen was het de bedoeling dat leerlingen bepaalde aspecten gingen onderzoeken en hier ook zelf keuzes in konden maken. Door de corona lockdown heb ik zelf slechts beperkt kunnen experimenteren met deze lessen, maar het heeft me toch wat interessante inzichten en lessenseries opgeleverd en ik ben ervan overtuigd dat ik hier komend jaar verder mee wil gaan.