Over Haags Montessori Lyceum
Algemeen
“Leerlingen leren leidinggeven aan zichzelf in verbinding met anderen”
Montessori-onderwijs
Bij het Haags Montessori Lyceum (HML) staat gepersonaliseerd leren centraal. Leerlingen werken op hun eigen leerlijn en elke leerling heeft een coach. Daarnaast is er onderscheid tussen instructietijd (docentgestuurd) en begeleidingstijd (taakgestuurd).
Het onderwijs – Montessori onderwijs
Maria Montessori had een scherpe kijk op hoe je leert en wat je daarbij nodig hebt. Leren doe je graag als het interessant is, aansluit bij je belangstelling en talenten en als je met aandacht gecoacht en uitgedaagd wordt.
Ze wist ook dat je leert op veel manieren: met je hoofd, je hart en je handen: niet alleen kennis, maar ook sociale en praktische vaardigheden en ruimte voor samenwerken, creativiteit, eigen initiatieven en ideeën horen bij leren.
Zo kun je je breed ontwikkelen, word je vindingrijk en krijg je zelfvertrouwen. In Maria’s tijd waren er geen computers en waren andere onderwerpen actueel, maar veelzijdige, sociale mensen met durf, die – overal in de wereld – met twee voeten op de grond staan, zijn ook nu hard nodig.
Gepersonaliseerd onderwijs
Op het HML werk je op je eigen niveau, aan kennis én vaardigheden. Je leert van en met elkaar, met ruimte voor creativiteit en al jouw talenten. Binnen een duidelijke structuur groei je geleidelijk naar meer zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid.
Op het eigen niveau
Leerlingen komen in een brugklas voor mavo-havo-vwo of in de vwo-kern+ klas. In overleg met de basisschool en de ouders wordt bepaald we op welk niveau de leerling start. Daarna kun je onbeperkt doorgroeien. Want je kunt elk vak op je eigen niveau doen. Je docenten én je persoonlijke coach helpen je om persoonlijke doelen te stellen en de uitdaging echt aan te gaan! De B-B (Bewust in Beweging)-ontwikkelgesprekken zijn daarbij heel belangrijk.
Samen
In (en om) de klas werk je vaak samen: met elkaar én met je docenten. Je helpt elkaar en leert van elkaar. Dit is echt montessori! Je wordt serieus genomen als ‘hulpleraar’, bij projecten en de organisatie van activiteiten. Dat geeft je zelfvertrouwen en je ontwikkelt sociale en communicatieve vaardigheden die je ook na je schooltijd hard nodig hebt.
Op weg naar zelfstandigheid
Net zoals op de basisschool, werk je op het HML met een planner. Iedere week moet je bepaalde taken verwerkt hebben. Dat doe je op veel verschillende manieren: je krijgt – kort – klassikaal uitleg, je gaat zelf aan het werk of in een groepje. Je werkt op een iPad, computer of met een boek, zoekt informatie, leest, debatteert, doet proefjes, maakt opdrachten, onderzoekt, rekent of schrijft en soms ben je bezig met projecten. Je docenten zien waar jij begeleiding of steun nodig hebt. Je begrijpt dat hoe beter je zelf plant, hoe meer vrijheid je daarbij krijgt.
Begeleidingsuren
Op het HML heb je bijna elke dag begeleidingsuren. Je kunt in die tijd iets inhalen, extra hulp krijgen of juist verder gaan in de lesstof of op een hoger niveau gaan werken. Vind je Engels bijvoorbeeld heel makkelijk en wiskunde moeilijk, dan besteed je daar meer tijd aan. Je schrijft zelf in voor de begeleidingsuren.
Zelfbewust kiezen
Je kiest ook zelf aan welke Creatieve en B-wise Masters je deelneemt en je hebt een grote keuze uit verbredende en verdiepende activiteiten in en buiten het rooster. Kiezen is best moeilijk. Daarom praten we in de B-B-gesprekken over wat bij jou past.
Het profiel van de HML-leerling in één oogoslag zien? Bekijk deze illustratie!
Profiel van docenten op HML
Wij zijn op zoek naar docenten die voldoen aan het volgende profiel:
- eigen visie op het vak en in staat deze te verwoorden en over te dragen
- in staat om met behulp van ICT gedifferentieerd les te geven
- flexibel en initiatiefrijk, bereid om te experimenteren als het gaat om vakinhoud
- degelijk en gestructureerd met betrekking tot organisatie en planning
- communicatief sterk en in staat tot samenwerken
- dat hij / zij de pedagogische uitgangspunten deelt die horen bij de montessorimethode en dit zichtbaar terug laat komen in de lessen en in het contact met leerlingen
- dat hij / zij in staat is om het vak zodanig vorm te geven dat leerlingen worden uitgedaagd in creatief en cognitief opzicht
- dat hij / zij in staat is om binnen de school verbindingen aan te gaan met de andere vakken en dit om te zetten in concrete projecten
- dat hij /zij in staat is tot het mede vormgeven van een doorlopende leerlijn onder-bovenbouw.
- dat hij / zij in staat is om op een constructieve manier bij te dragen aan de organisatie als geheel
Het profiel van de HML-docent in één oogoslag zien? Bekijk deze illustratie!
Vakken die gegeven worden bij Haags Montessori Lyceum
Haags Montessori Lyceum in beeld
Contactinformatie van Haags Montessori Lyceum
info@hml.nl | |
Telefoon | (070) 32 45418 |
Adres | Nassau Bredastraat 5 |
Plaats | Den Haag |
Postcode | 2596 AK |