Terug naar overzicht Download als PDF

Wolfert Tweetalig

    Foto's

Bentincklaan 280 | Rotterdam

tweetalig havo, tweetalig vwo

1100 leerlingen

‘Wij zijn WOLF; Wereldwijs, Ondernemend, Leergierig en Flexibel’

 

Heeft één trainee van de groep 2018 (economie) en heeft meerdere trainees opgeleid vanuit de vorige traineeships Eerst De Klas en OnderwijsTraineeship, die ook op dit moment nog werkzaam zijn op de school.

Algemeen

Met ruim 1100 leerlingen uit Rotterdam en wijde omgeving is Wolfert Tweetalig de grootste en bekendste tweetalige opleiding voor vwo en havo in Nederland. Leerlingen van Wolfert Tweetalig ervaren wat internationalisering is en weten wat het betekent om een wereldburger te zijn door het curriculum maar ook door samenwerking met leerlingen in het buitenland, uitwisselingen, reizen en internationale stages. Ook leren zij de Engelse taal op near native niveau gebruiken.

Missie

De missie van de Wolfert van Borselen scholengroep luidt: kwaliteitsonderwijs voor actieve en nieuwsgierige leerlingen in een rijke, internationaal georiënteerde leeromgeving, onderwijs dat het vertrouwen heeft van betrokken ouders. Kwaliteitsonderwijs betekent op Wolfert Tweetalig dat wij streven naar excellente resultaten van onze leerlingen: een goede doorstroming naar de examenklassen en uitstekende examencijfers. De school wil echter meer en veelzijdiger zijn dan een leerinstituut, zij wil leerlingen ook een andersoortige bagage meegeven wanneer zij de school verlaten. Op deze wijze dragen we eraan bij dat onze leerlingen de wereld met open vizier en vol initiatief en zelfvertrouwen tegemoet treden. We willen hen helpen op te groeien tot zelfstandige, kritische en sociaal ingestelde jongvolwassenen. Met elkaar dragen we waarden als respect en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel.

Het onderwijs

Leerlingen van nu krijgen in de toekomst te maken met onvoorspelbare veranderingen, vergaande technologische ontwikkelingen, snel verouderde kennis en wereldwijde uitdagingen. Leerlingen voorbereiden op de toekomst draait dus zeker niet alleen meer om taal, rekenen en wiskunde. Onderwijs aanbieden dat passend is voor de toekomst, betekent hun de gelegenheid geven wereldwijs, ondernemend, leergierig en flexibel te zijn. En dat is nu precies wat Wolfert Tweetalig doet.

Wolfert Tweetalig is, in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit Leiden, in schooljaar 2013-2014 vanaf de brugklas gestart met de invoering van een hogere bevorderingsnorm. Dit betekent dat een leerling voor automatische overgang gemiddeld minimaal een 7,0 moet halen op het eindrapport. Alle vakken tellen daarbij even zwaar mee. Deze hogere norm sluit volledig aan bij de visie van Wolfert Tweetalig ten aanzien van het bieden van resultaatgericht onderwijs voor ambitieuze leerlingen.

Opleiden van docenten

Het onderwijzend personeel van de school bestaat uit 110 personen van wie er twintig native speaker zijn. Omdat Wolfert Tweetalig een Academische Opleidingsschool is, biedt de school jaarlijks aan twintig eerstegraads docenten in opleiding een stageplaats. Wolfert Tweetalig maakt onderdeel uit van de Wolfert van Borselen scholengroep. Deze scholengroep bestaat uit zes scholen, ieder met een eigen onderwijsprofiel, voor openbaar voortgezet onderwijs (VO) in Rotterdam en omgeving. De scholengroep valt onder het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR).

 

In het kort

Met ruim 1100 leerlingen uit Rotterdam en wijde omgeving is Wolfert Tweetalig de grootste en bekendste tweetalige opleiding voor vwo en havo in Nederland. Leerlingen van Wolfert Tweetalig ervaren wat internationalisering is en weten wat het betekent om een wereldburger te zijn door het curriculum maar ook door samenwerking met leerlingen in het buitenland, uitwisselingen, reizen en internationale stages. Ook leren zij de Engelse taal op near native niveau gebruiken.

Het onderwijzend personeel van de school bestaat uit 110 personen van wie er twintig native speaker zijn. Omdat Wolfert Tweetalig een Academische Opleidingsschool is, biedt de school jaarlijks aan twintig eerstegraads docenten in opleiding een stageplaats. Wolfert Tweetalig maakt onderdeel uit van de Wolfert van Borselen scholengroep. Deze scholengroep bestaat uit zes scholen, ieder met een eigen onderwijsprofiel, voor openbaar voortgezet onderwijs (VO) in Rotterdam en omgeving. De scholengroep valt onder het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR).

Missie en visie

De missie van de Wolfert van Borselen scholengroep luidt: kwaliteitsonderwijs voor actieve en nieuwsgierige leerlingen in een rijke, internationaal georiënteerde leeromgeving, onderwijs dat het vertrouwen heeft van betrokken ouders. Kwaliteitsonderwijs betekent op Wolfert Tweetalig dat wij streven naar excellente resultaten van onze leerlingen: een goede doorstroming naar de examenklassen en uitstekende examencijfers. De school wil echter meer en veelzijdiger zijn dan een leerinstituut, zij wil leerlingen ook een andersoortige bagage meegeven wanneer zij de school verlaten. Op deze wijze dragen we eraan bij dat onze leerlingen de wereld met open vizier en vol initiatief en zelfvertrouwen tegemoet treden. We willen hen helpen op te groeien tot zelfstandige, kritische en sociaal ingestelde jongvolwassenen. Met elkaar dragen we waarden als respect en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel.

Wij zijn WOLF; Wereldwijs, Ondernemend, Leergierig en Flexibel

Leerlingen van nu krijgen in de toekomst te maken met onvoorspelbare veranderingen, vergaande technologische ontwikkelingen, snel verouderde kennis en wereldwijde uitdagingen. Leerlingen voorbereiden op de toekomst draait dus zeker niet alleen meer om taal, rekenen en wiskunde. Onderwijs aanbieden dat passend is voor de toekomst, betekent hun de gelegenheid geven wereldwijs, ondernemend, leergierig en flexibel te zijn. En dat is nu precies wat Wolfert Tweetalig doet.

Website Wolfert Tweetalig 

Op deze school worden de volgende schoolvakken aangeboden (onder voorbehoud):

Nederlands | Engels | Frans | Duits | Spaans | Geschiedenis | Aardrijkskunde | Economie | Bedrijfseconomie | Informatica | Wiskunde A | Wiskunde B | Wiskunde C | Wiskunde D | Natuurkunde | Scheikunde | Biologie | Natuur, leven, technologie | Kunst: beeldend/tekenen | Kunst: muziek | CKV/Kunstgeschiedenis | Lichamelijke opvoeding | Levensbeschouwing | Filosofie | Maatschappijleer | Maatschappijwetenschappen | Bewegen, sport en maatschappij