Deelnemersprofiel van een trainee

Trainees in onderwijs zoekt leergierige en ondernemende professionals die zich samen willen inspannen voor het vernieuwen en verrijken van het voortgezet onderwijs. Als kandidaat heb je een academische achtergrond en heb je de ambitie om voortdurend te blijven werken aan jezelf en het onderwijs.

Herken jij jezelf in onderstaand traineeprofiel?

  • Je bent op zoek naar een baan met verantwoordelijkheid en een programma met grote maatschappelijke impact.
  • Je wil graag een visie op het onderwijs ontwikkelen en deze inzetten voor vernieuwing.
  • Je ziet lesgeven als een leuke uitdaging en bent gemotiveerd om als docent het verschil te maken.
  • Je wil over de grenzen van je eigen vakgebied heen kijken en verbindingen leggen binnen en buiten het onderwijs.
  • Je bent leergierig, ondernemend en maatschappelijk betrokken.
  • Je hebt een ontwerpgerichte en onderzoekende houding.
  • Je wil onderdeel zijn van een beweging waarin samen leren en kennis delen centraal staat.
  • Je bent flexibel en bereid om (eventueel) te reizen naar je school, het verbredingsprogramma en de universitaire lerarenopleiding.

Minimale toelatingseisen

Hieronder staan de minimale toelatingseisen waaraan je moet voldoen om deel te kunnen nemen aan het traineeprogramma 2024. We kijken hierbij naar je opleiding, afstudeerdatum en het cijfergemiddelde voor je masterdiploma.


* Wanneer je op het moment van aanmelden nog studeert, moet je kunnen aantonen dat je voor 1 juli 2024 je masterdiploma behaalt.

** Heb je je aangemeld voor het traineeship, dan wordt door onze partneruniversiteiten gezamenlijk gecontroleerd of je toelaatbaar bent voor de universitaire lerarenopleiding tot eerstegraads docent in het door jou opgegeven schoolvak. Ben je nu al benieuwd of je toelaatbaar bent? Vul dan een vakinhoudformulier in of neem vrijblijvend contact op met een universitaire lerarenopleiding.

*** Dit wordt vaak aangeduid als Grade Point Average (GPA).

Veelgestelde vragen over deelname


Kan ik voor elk schoolvak meedoen?

Ja, je kunt voor elk schoolvak je aanmelden.

We werken namelijk samen met zes universitaire lerarenopleidingen waar je een bevoegdheid kunt halen voor alle gangbare vakken die in het voortgezet onderwijs in havo en vwo gegeven worden.

Het is echter wel goed om te noemen dat de behoefte van partnerscholen niet voor alle schoolvakken even groot is. Dus voor het ene schoolvak heb je keuze uit iets meer mogelijke scholen die interesse in jou hebben dan voor het andere schoolvak.

Ter informatie delen we hier de vraag vanuit onze partnerscholen voor het traineeship.

We hebben veel vraag naar trainees voor de vakken: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Klassieke talen, Economie, Bedrijfseconomie (voorheen M&O), Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde en Informatica. We hebben ook redelijk wat vraag naar trainees voor de vakken: Onderzoeken en Ontwerpen, Biologie en Aardrijkskunde. Er is minder vraag naar trainees voor de vakken: Geschiedenis, Filosofie, Maatschappijleer, Kunstgeschiedenis, CKV, Godsdienst, Levensbeschouwing, Spaans en Chinees.

Als er vraag is van partnerscholen dan overwegen we ook aan te bieden: Hebreeuws, Arabisch, Italiaans, Russisch.

Houd er rekening mee dat we minder trainees zullen selecteren voor de schoolvakken waar minder plekken voor zijn op scholen. We sluiten desalniettemin niet uit dat een enkeling alsnog een plek kan krijgen op een van de partnerscholen. Voor ieder vak is tenslotte een goede docent nodig.

Waarom is het nodig dat mijn vooropleiding inhoudelijk aansluit bij een schoolvak?

De eis wat betreft inhoudelijke aansluiting bij één van de schoolvakken hangt samen met instroom bij een universitaire lerarenopleiding. De universitaire lerarenopleidingen gaan ervan uit dat de leraren die zij opleiden al tijdens hun vakstudie aan de universiteit voldoende vakkennis hebben opgedaan om op een succesvolle en verantwoorde manier als docent aan het werk te gaan. Als je genoten vooropleiding niet voldoende aansluit bij één van de schoolvakken is instroom bij een lerarenopleiding niet mogelijk.

Ik twijfel of ik toelaatbaar ben tot de universitaire lerarenopleiding. Hoe kom ik hier achter?

Om toelaatbaar te zijn tot de universitaire lerarenopleiding moet je 120 ECTS aan vakken gerelateerd aan je schoolvak hebben gevolgd. Mis je een deel van de inhoudelijke kennis om les te mogen geven in een schoolvak, dan heb je nog de mogelijkheid om dit tekort weg te werken. Wanneer je studeert, kun je deze vakken mogelijk nog binnen je huidige studie volgen. Daarnaast kun je via schakelprogramma’s de benodigde kennis bijspijkeren. Voorbeelden van schakelprogramma’s zijn voor de alfavakken Alfa4all en voor de bètavakken Beta4all. Daarnaast is Mastermath er specifiek voor wiskunde.

Helaas kunnen wij als programmateam jou geen oordeel of inschatting geven over jouw vakinhoudelijke toelaatbaarheid. Tijdens de selectieprocedure wordt dit getoetst door de lerarenopleidingen. Zij kijken op jouw cijferlijsten naar alle vakken die je hebt gevolgd en de studiepunten (ECTS) die je hierin hebt behaald. Hiervoor dien je het vakinhoudformulier in te vullen, dit geeft je ook direct zelf inzicht in hoeverre je in de buurt komt van toelaatbaarheid. Je vindt deze formulieren hier.

Daarnaast is het ook mogelijk om een indicatie te krijgen rondom jouw toelaatbaarheid (en daarmee de afweging die de selectiecommissie maakt), door vrijblijvend contact op te nemen met een universitaire lerarenopleiding. Die kijkt ook of en hoeveel vakdeficiëntie je eventueel hebt. Je definitieve toelaatbaarheid tot het programma wordt echter bepaald tijdens je aanmelding voor het traineeship.

Ik voldoe niet aan de toelatingseisen omtrent afstudeerdatum en/of cijfergemiddelde. Hoe strikt zijn deze eisen?

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk hier een exceptie op te maken. Dit doen we alleen als jij kan aantonen dat je over de kwaliteiten en ambities beschikt die bij het deelnemersprofiel passen. Geef in je cv en motivatie aan waarom jij alsnog een geschikte kandidaat voor het traineeship zou zijn en geef daarbij praktijkvoorbeelden van relevante activiteiten en/of kwaliteiten.