Terugblik: toffe inspiratiemiddag over onderwijsinnovatie

Op vrijdag 7 december waren we te gast bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar onze trainees een toffe inspiratiemiddag hadden georganiseerd met het thema onderwijsinnovatie!

Categorieën

Trainees, Partners

Tag

Terugblik
Gepubliceerd op

Op vrijdag 7 december waren we te gast bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar onze trainees een toffe inspiratiemiddag hadden georganiseerd met het thema onderwijsinnovatie!

Op het programma stonden een aantal enthousiaste en interessante gastsprekers die hun ideeën, kennis en inspiratie met ons deelden. Onze trainee Dennis Boor praatte het geheel als een volleerd presentator aan elkaar.

We begonnen de dag met de presentatie van Boy Vissers, columnist, docent biologie en oud-trainee van Eerst de Klas. Hij wist iedereen te boeien met zijn verhaal over de juiste omstandigheden om verandering binnen een school tot stand te brengen. Als biologiedocent kon hij het niet laten ook een proefje uit te voeren: hij legde uit én liet zien hoe je een stofzuiger gebruikt als schietkanon, waardoor de marshmellows door de zaal vlogen.

Daarna nam Chris Kooloos ons mee in de wereld van de wiskunde. Chris is docent en promotie onderzoeker in de didactiek van de wiskunde. Hij ging in op de complexiteit van het klassengesprek: hoe zorg je er als docent voor dat je het antwoord niet te snel geeft aan je leerlingen, maar hen juist aanmoedigt zelf verder te denken. Tijdens zijn presentatie liet hij ons ervaren hoe het er in zijn wiskundelessen doorgaans aan toegaat. In groepjes probeerden we een wiskundevraagstuk op te lossen, en legden we aan elkaar uit hoe we te werk waren gegaan. Er zijn vaak namelijk niet één maar talloze manieren om tot het juiste antwoord te komen.

Na de lunchpauze werd de laatste spreker voorgesteld: Casper Hulshof, psycholoog en docent onderwijswetenschappen. Als co-auteur van het boek “Jongens zijn slimmer dan meisjes – 35 mythes over leren en onderwijs” heeft hij (ontwikkelingen in) het onderwijs geobserveerd en geanalyseerd om vervolgens de betekenis en ‘waarheid’ daarvan te duiden. Uit dit boek legde hij ons een aantal leuke en soms ook bizarre stellingen voor, waaronder het idee dat iedere leerling maar één bepaalde leerstijl heeft. De mythes leverden in ieder geval genoeg stof op om over na te denken.

Aansluitend was het tijd om inspiratie met elkaar te delen voor de ontwikkelopdracht van de trainees die zij in het tweede jaar zullen uitvoeren. We sloten af met een gezellige borrel. Al met al een hele geslaagde en interessante dag!