Maak kennis met Robert-Jan!
Naast filosoof, is Robert-Jan docent op het Udens College, is hij onderzoeker bij het Leraar Ontwikkel Fonds (LOF) en is hij lid van de programmacommissie ‘Lerarenagenda’ van het NRO en nog veel meer. Robert-Jan verzorgt de module Ondernemen in het vrijdagprogramma van het traineeship.
Wat was de leukste/meeste interessante ervaring met het geven van jouw training?
Ik voel me geen trainer. Ik zoek mensen in mijn netwerk met kennis en uit verschillende werelden. Soms lijken deze werelden moeilijk met elkaar te verbinden. Iedere keer kom ik erachter hoe mooi het is om experts uit verschillende werelden samen te brengen in een ruimte vol intelligente en vooral ook enthousiaste trainees. Dit jaar breng ik trainees samen met experts op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemerschap, opstellen van KPI’s, ontwikkeling en analyseren van een Motivatie-app, opbouwen van netwerken, hybride docentschap, onderwijsonderzoek, onderwijs in andere landen en alternatieve onderwijsvormen. Deze experts vertrekken vanuit hardere en meetbare eisen aan de ene kant en meer zachtere op ontwikkeling gerichte perspectieven aan de andere kant. Juist deze diversiteit en ogenschijnlijke frictie tussen verschillende partijen met uiteenlopende vertrekpunten is voor mij een verademing in onderwijsland. Het is iedere keer weer een feest om samen met alle experts een waardevolle discussie te voeren over het onderwijs an sich en de eigen school. Alles komt samen wanneer de discussie wordt vertaald naar (aangepaste) persoonlijke ontwikkelingsdoelen en productgerichte doelen.
Hoe kunnen, in jouw visie, de Trainees van toegevoegde waarde zijn voor het Nederlandse onderwijs?
Ik denk dat Trainees van toegevoegde waarde kunnen zijn voor het Nederlandse onderwijs op vier vlakken: Allereerst brengen trainees verschillende vaardigheden, kennis en ervaringen uit eerdere studies en beroepen mee naar school. Zo kunnen ze scholen verrijken als brokers en/of hybride docenten. Ik denk dat veel scholen intern gericht zijn en juist daarom behoefte hebben aan enthousiaste en kundige trainees, die in het begin nog aan het oefenen zijn, maar uiteindelijk de potentie hebben om uit te groeien tot de veranderaars van de toekomst.
Ten tweede biedt het Traineeship een intensief eigen programma, waardoor een schooloverstijgend netwerk van diverse trainees, met allemaal eenzelfde pedagogische opdracht, kan ontstaan. Het Traineeship wordt daarmee een grensactiviteit tussen trainees en scholen onderling en daarbuiten.
Ten derde biedt het Traineeship een innovatief programma met ruimte voor eigenaarschap, leiderschap, ondernemerschap, productontwikkeling en een brede introductie over het hele land, met interessante mensen die samen een brede staalkaart vormen van het onderwijs in Nederland.
Als laatste, voor mij persoonlijk het belangrijkste ,is de werkwijze van het Traineeship een lichtend voorbeeld van ondernemerschap in het onderwijs, waar wij allemaal nog veel van kunnen leren. Een flexibele organisatie die blijft balanceren, zoeken, verbeteren, netwerken, enthousiasmeren en ontwikkelen, is goud waard in deze tijd. De oprichters van het Traineeship zijn voor mij deEdupreneursvan de toekomst! En ja, daar ben ik soms jaloers op 🙂 Het Traineeship draagt ook bij aan de instrumentele noodzaak om het lerarentekort aan te pakken. Echter, de waarde van dit Traineeship gaat voor mij veel verder dan een dergelijk instrumenteel doel!