Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

ChatGPT voor leerlingen en docenten

Ik wil generatieve kunstmatige intelligentie bespreekbaar en tastbaar maken voor leerlingen en docenten.

Als eerste heb ik een visie op generatieve kunstmatige intelligentie (zoals ChatGPT) samengesteld en gedeeld met degenen die in mijn school gaan over digitale vaardigheden. Die visie heeft het uiteindelijk tot de schoolleiding geschopt, die me toestemming hebben gegeven een werkgroep op te zetten. Met die werkgroep hebben we een ontwikkeldag in april georganiseerd, waarbij Tom Naberink (HAN / aivoorstudenten.nl / aivoordocenten.nl / afstuderen met aisha) gevraagd om voorkennis de activeren onder ons personeelsbestand. Basiskennis daarover heb ik opgedaan op het onderwijscongres over ChatGPT op de High Tech Campus in Eindhoven. Dat was een leerzame dag vol met inspiratie voor mijn project!

Middels de ontwikkeldag is het balletje van generatieve kunstmatige intelligentie op Thomas a Kempis gaan rollen. We hopen op een sneeuwbaleffect. Om door te pakken gaan we de ooit bestaande werkgroep Specialist Moderne Didactiek nieuw leven inblazen. Vooralsnog is het idee om een lessenpakket voor onze brugklassen te ontwerpen en als vraagbaak voor docenten te functioneren.

Veel collega's wisten nog niet (of nog niet goed) wat generatieve kunstmatige intelligentie is en waartoe het tot staat is. Daar heeft de ontwikkeldag verandering in gebracht. De reacties van collega's liepen uiteen: van angstig naar enorm enthousiast.