Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Een creatieve invulling van het wiskunde D curriculum op het Cals

Wiskunde D leek volgens zowel leerlingen als docenten te veel op wiskunde B, dus ik kreeg vorig jaar de vraag of ik een andere invulling zou kunnen bedenken voor het curriculum om het vak aantrekkelijker te maken om te kiezen voor 3 vwo leerlingen, en interessanter om te volgen voor de leerlingen die ermee bezig waren.

De planning van onderwerpen en schoolexamens heb ik vorig schooljaar samen met collega's aangepast, en we hebben afgesproken om een nieuwe methode uit te proberen. Leerlingen werken bij wiskunde B nog met moderne wiskunde, en nu in de vierde klas met de Wageningse methode. Daarnaast leren de leerlingen in de vierde klas programmeren en doen ze hun eigen wiskundige onderzoek naar een discreet dynamisch systeem waar ze een verslag over schrijven.

Leerlingen in de vierde klas geven aan dat ze wiskunde D moeilijk vinden, maar ook heel interessant en duidelijk anders dan wiskunde B. Op de vraag: 'hoe zou je wiskunde D omschrijven aan een derdeklasser?' antwoordt een groot deel (onafhankelijk van elkaar) 'Je leert er beter van denken'!

De verslagen en de onderzoekjes van leerlingen worden gaaf gevonden, en terecht!