Sociaal ondernemen in de klas: Naar een meer praktijkgericht (bedrijfs)economieonderwijs

Uitgevoerd door

Stef van Muiswinkel

Over Sociaal ondernemen in de klas: Naar een meer praktijkgericht (bedrijfs)economieonderwijs

Leerlingen gaan een jaar lang een sociale onderneming opzetten, waarbij ze een product bedenken en deze ook daadwerkelijk gaan verkopen. Daarbij gaan zij alle aspecten van het runnen van een bedrijf in het echt ondervinden. Belangrijk hierbij is dat het gaat om een sociale onderneming, dus het moet gaan om een sociaal en/of ecologisch doel te behalen, of de winst moet ten goede komen van een goed doel.

De opzet

Het project valt binnen het 20/80 learning onderwijs, waarbij leerlingen in 4 dagen les krijgen en op de 5e dag een projectdag hebben. Tijdens deze projectdag hebben leerlingen enkele lesuren de tijd om aan dit project te werken.

De opbrengst

De leerlingen gaan hands-on kennis en ervaring opdoen van het reilen en zeilen van een bedrijf. Hiermee ervaren ze de leerstof voor (bedrijfs)economie in levende lijve, en doen ze gelijk praktische ervaring waar ze de rest van hun leven veel aan zullen hebben.