Luister naar je leerling
Het onderwijs maakt al sinds de jaren tachtig gebruik van audio-ondersteuning. Toch wordt audio in het VO (in tegenstelling tot in het PO) nog relatief weinig ingezet, terwijl het buiten het onderwijs een grotere rol is gaan spelen, kijk maar naar de populariteit van podcasts. Als docent Nederlands op het Joke Smit College in Amsterdam heb ik kleinschalig onderzocht wat audio kan toevoegen aan het literatuuronderwijs in mijn eindexamenklas. Op het vavo zitten relatief veel ‘zwakke’ lezers en leerlingen met een anders- of meertalige achtergrond. Een deel van de havo en vwo-examenleerlingen ziet op tegen het mondeling examen over de literatuurlijst, waarvoor binnen relatief korte tijd een groot aantal romans moeten worden gelezen. Om de stap naar het literatuurmondeling te verkleinen en de motivatie te bevorderen, mochten deze leerlingen deels gebruikmaken van luisterboeken en produceerden ze een literaire podcast over drie romans van hun leeslijst. Nu ons onderwijs noodgedwongen meer op afstand plaatsvindt en we wellicht ook vaker mondeling gaan toetsen, kan het zinvol zijn te verkennen welke kansen audio ons nog meer kan bieden, denk bijvoorbeeld aan audiofeedback. Wat kunnen we op dit gebied leren van het PO?