Team

Bekijk ons team

Programmateam

Milou Koreman

Aanspreekpunt voor:
Geïnteresseerde kandidaten 2019, werving & communicatie

Mensgerichte en maatschappelijk betrokken netwerker

Maatschappelijk impact maken door samenwerking en innovatie, daar gaat Milou’s hart sneller van kloppen….

Lees meer

Mensgerichte en maatschappelijk betrokken netwerker

Maatschappelijk impact maken door samenwerking en innovatie, daar gaat Milou’s hart sneller van kloppen.  Ze is afgestudeerd in de sociale wetenschappen en strategisch humanresourcemanagement (HRM) en was voorheen werkzaam als recruitment-/HR-consultant. Milou geniet ervan om jonge professionals te coachen en hen via loopbaanbegeleiding en talentontwikkeling te laten groeien naar de plek waar zij het beste tot hun recht komen.

Ze wil dan ook graag ondernemende en leergierige mensen enthousiasmeren voor onderwijsvernieuwing. Hen laten zien dat de onderwijswereld dé plek bij uitstek is waar zij zowel zichzelf kunnen blijven ontwikkelen als een relevante maatschappelijke bijdrage kunnen leveren.

Sophie Kruijer

Aanspreekpunt voor:
Groep trainees 2018, hun mentoren & huidige partnerscholen

Enthousiaste verbinder en createur

Samen creëren en leren maakt Sophie enthousiast. Ze is graag onder de mensen en haalt veel plezier uit…

Lees meer

Enthousiaste verbinder en createur

Samen creëren en leren maakt Sophie enthousiast. Ze is graag onder de mensen en haalt veel plezier uit het samen met partners vormgeven en uitvoeren van het nieuwe traineeprogramma. Ze is kritisch als het nodig is, maar altijd gericht op verbinding en samenwerking.

Sophie stond zelf voor de klas als docent Geschiedenis tijdens het traineeship Eerst de Klas. Ze vond het erg leerzaam en leuk om met jongeren te werken: “Een klas is als een spiegel en geen dag in het onderwijs is hetzelfde.” Tijdens een project bij de afdeling learning & development van de Rabobank, merkte ze hoe inspirerend ze het vond om haar kennis in een andere omgeving toe te passen. Haar brede interesse in hoe mensen leren en zich ontwikkelen en haar enthousiasme voor het docentschap brengt zij graag over op anderen.

Wolf Weymiens

Aanspreekpunt voor:
Lerarenopleidingen, bedrijfsvoering en programma traineeship

Analist en vertaler met hart voor onderwijs

Werken in het onderwijs geeft Wolf veel energie en voldoening. Hij stond jaren voor de klas als docent…

Lees meer

Analist en vertaler met hart voor onderwijs

Werken in het onderwijs geeft Wolf veel energie en voldoening. Hij stond meerdere jaren voor de klas als docent natuurkunde en ervaarde toen hoe uitdagend, inspirerend en leuk het is om docent te zijn. Als gepromoveerd theoretisch natuurkundige kan Wolf complexe problemen analyseren en doorgronden. Maar dat niet alleen: hij  is communicatief zo vaardig dat hij ingewikkelde materie ook op heldere en gedegen wijze kan uitleggen. Geef Wolf daarom een kluwen wol en hij zal deze niet alleen voor je ontrafelen, maar je ook op boeiende wijze vertellen hoe hij dat precies gedaan heeft.

Via het traineeship Eerst de Klas is Wolf in het onderwijs terechtgekomen. Als trainee zocht hij naar manieren waarop hij het onderwijs en het bedrijfsleven kon verbinden en zijn ervaring, kennis en netwerk zet hij nu graag in voor Trainees in onderwijs.

Sanne van Kempen

Aanspreekpunt voor:
Partnerschap. Sanne is directeur van Trainees in onderwijs.

Optimist en strateeg

Sanne werkt graag samen aan het uitdenken en opzetten van nieuwe ideeën en initiatieven. Zij ziet kansen, verbindt…

Lees meer

Optimist en strateeg

Sanne werkt graag samen aan het uitdenken en opzetten van nieuwe ideeën en initiatieven. Zij ziet kansen, verbindt betrokkenen en bewaakt de gekozen koers. Ze is visueel ingesteld en tekent graag uit wat tijdens gesprekken gezegd wordt om verhalen, verbanden en kernpunten te verduidelijken. Sanne helpt mensen om het beste uit zichzelf te halen, om hun persoonlijke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Verbinding en samen leren staat bij haar voorop en daarom stimuleert en ondersteunt ze samenwerkingen tussen de onderwijswereld en daarbuiten. Het geeft haar dan ook veel voldoening om samen met haar collega’s Trainees in Onderwijs op te bouwen en vorm te geven.

Sanne neemt brede ervaring in en rond het onderwijs mee. Zo is ze werkzaam geweest als docent in het primair onderwijs, heeft ze gewerkt met en voor het voorgezet en hoger onderwijs, was ze betrokken bij projecten met sectorraden en heeft ze zowel samengewerkt met politieke en maatschappelijke partners als met commerciële aanbieders van onderwijs.

En verder

Cazimir ten Brink

Rol:
Voorzitter bestuur Trainees in onderwijs

Cazimir is ervaringsdeskundige als Eerst de Klas oud-trainee (eerste tranche), bekleedt een managementrol bij Shell en zorgt binnen het bestuur voor de bijdrage vanuit het bedrijfsleven…

Lees meer
Cazimir is ervaringsdeskundige als Eerst De Klas oud-trainee (eerste tranche), bekleedt een managementrol bij Shell en zorgt binnen het bestuur voor de bijdrage vanuit het bedrijfsleven.
Cazimir studeeerde Moleculaire Wetenschappen aan Wageningen Universiteit, na zijn studie startte hij in de Eerste Tranche van het traineeship Eerst de Klas.
Hij doceerde scheikunde op het Thomas a Kempis college in Arnhem. Na Eerst de Klas ging Cazimir aan de slag bij Shell op de raffinaderij in Pernis. Na meerdere functies te hebben uitgevoerd is hij nu fabrieksmanager. Naast zijn werk bij is Cazimir betrokken gebleven bij het onderwijs via Jet-Net, Generation Discover en Hybridedocent. Door zijn ervaring in het bedrijfsleven en op school ziet hij de vele interacties en leringen die mogelijk zijn tussen deze takken en wil via Trainees in onderwijs hier zijn bijdrage aan leveren.

Ietje Veldman

Rol:
Secretaris bestuur Trainees in onderwijs

Ietje heeft lange en brede ervaring in de onderwijssector als voormalig directeur van de universitaire lerarenopleidingen in Leiden en Utrecht en meest recent als decaan van de Faculteit Onderwijs…

Lees meer

Ietje heeft lange en brede ervaring in de onderwijssector als voormalig directeur van de universitaire lerarenopleidingen in Leiden en Utrecht en meest recent als decaan van de Faculteit Onderwijs en opvoeding van de HvA.
Zij was betrokken bij de start van Eerst de Klas, en heeft altijd affiniteit gehouden met dit programma en het latere OnderwijsTraineeship. Met deze ervaring levert zij graag een bijdrage aan het bestuur van Trainees in onderwijs.

Sam Terpstra

Rol:
Penningmeester bestuur Trainees in onderwijs

Sam heeft jarenlange ervaring als bestuurder van scholengroep Reggesteyn in Nijverdal en was en is daarnaast ook nauw betrokken bij projecten vanuit de VO-raad, waaronder…

Lees meer

Sam heeft jarenlange ervaring als bestuurder van scholengroep Reggesteyn in Nijverdal en was en is daarnaast ook nauw betrokken bij projecten vanuit de VO-raad, waaronder de opstart van de VO-academie, gericht op schoolleiders. Hij is nu actief als opleider (AOG School of Management), begeleider en adviseur. Hij kent het voortgezet onderwijs goed en neemt deze ervaring mee in zijn functie als bestuurder voor Trainees in onderwijs.
Sam hecht er veel belang aan dat de kloof tussen onderwijs en het bedrijfsleven verkleind wordt. Omdat er een nieuwe doelgroep wordt aangesproken voor het docentschap en de manier waarop zij door het traineeship worden gevormd bijdraagt aan het verkleinen van deze kloof, zet Sam zich graag in voor Trainees in onderwijs.

Tim Haarlemmer

Rol:
co-ontwikkelaar en trainer persoonlijke ontwikkeling en mentoren

Als co-ontwikkelaar en trainer persoonlijke ontwikkeling is Tim betrokken bij Trainees in onderwijs. Het is voor hem een privilege om samen met leerprofessionals (de trainees)…

Lees meer

Als co-ontwikkelaar en trainer persoonlijke ontwikkeling is Tim betrokken bij Trainees in onderwijs. Het is voor hem een privilege om samen met leerprofessionals (de trainees) hun ontwikkeling te co-creëren, nieuwe dingen te proberen en hen te faciliteren in hun groei als tot echte onderwijsvernieuwers met hun eigen profiel en portfolio. Tim draagt zo graag bij aan het creëren van momentum voor vernieuwen en verbeteren van ons onderwijs.

Tim is ondernemer, Eerst de Klas alumnus en was coach/trainer bij Eerst de Klas. Hij werkt als innovator bij het opleidingsinstituut ICM en universiteiten, gaat naar internationale congressen over leren en is onlangs geselecteerd als next generation learning leader bij Learning 2018 in Orlando. Ook werkt hij als innovator (lifestyle en technologie) bij de GGZ Delfland. Hij heeft een passie voor het leren en institutionaliseren van het ‘Goede leven’: hoe kan je via innovatieve en traditionele leermethoden leren een leuk en goed professioneel en persoonlijk leven te hebben?

Thea van Egmond

Rol:
co-ontwikkelaar en trainer persoonlijke ontwikkeling en mentoren

Thea van Egmond (1964) is sinds 1996 als trainer en coach actief. Zij maakt deel uit van de programmaraad en de ontwikkelkern, daar zoekt zij integrale samenwerking…

Lees meer

Thea van Egmond (1964) is sinds 1996 als trainer en coach actief. Vanaf dit is zij betrokken bij Trainees in onderwijs. Zij maakt deel uit van de programmaraad en de ontwikkelkern, daar zoekt zij integrale samenwerking met de andere professionals die een rol spelen in de leerprocessen en ontwikkeling van de trainees. Het is haar intentie een frisse bijdrage te leveren voor het ontwerp en de uitvoering van dit bijzondere trainee-programma.

 

Vanuit uit haar achtergrond in het onderwijs kent zij de onderwijs-uitdagingen uit de praktijk en daarnaast heeft zij veel ervaring met leer- en ontwikkelprocessen in alle lagen van het bedrijfsleven. Het is een voorrecht te mogen bijdragen aan het leren van de trainees, niet zozeer in hun groei als onderwijsprofessional maar juist als innovatieve en ondernemende onderwijsvernieuwers.

 

Vanuit groepsdynamica, persoonlijke ontwikkeling en samenwerkingsvaardigheden is zij gericht op het activeren van zowel de trainees als leergemeenschap en als de trainee als individu.  Als senior trainer en procesbegeleider faciliteert zij leerprocessen met focus op groei van mensen, het realiseren van optimale samenwerking en met een scherp oog voor resultaat. Onder de motto’s ‘Be your best!’ en ‘Doen wat werkt!

Hierbij maakt zij voortdurend gebruik van de ‘hier-en-nu situatie’ en spiegelt zij zodat iemand kan zien wat zijn of haar gedrag te weeg brengt.  Met haar energie en positieve insteek prikkelt zij om vanuit intrinsieke motivatie het beste uit zichzelf en elkaar naar boven te halen.

 

Sleutelwoorden: zinvolle theorie, humor, interactieve persoonlijke ontwikkeling, resultaatgerichte zelfsturing en eigenaarschap, praktijkgericht, confronterend zonder te oordelen en ruimte voor innovatie en omdenken.

Gitta de Graaf

Rol:
Lerarenopleider ICLON Universiteit Leiden en onderdeel van de selectiecommissie

Inmiddels is Gitta dertig jaar lerarenopleider. Na haar studie Onderwijskundige Psychologie koos Gitta ervoor om zich te wijden aan het opleiden en begeleiden van professionals in…

Lees meer

Inmiddels is Gitta dertig jaar lerarenopleider. Na haar studie Onderwijskundige Psychologie koos Gitta ervoor om zich te wijden aan het opleiden en begeleiden van professionals in het onderwijs. Dit zijn docenten in opleiding, maar ook ervaren docenten, schoolopleiders en ondersteunend personeel.

Haar passie ligt bij het werken met jonge mensen die zich met hart en ziel op de uitdagende rol van docent VO willen storten. Ze doet dit dan ook al dertig jaar met veel plezier.

Ze was als supervisor al een aantal jaren betrokken bij Eerst de Klas en het OnderwijsTraineeship. Kenmerk van haar werkwijze: ze probeert enthousiasme uit te stralen voor het onderwijs, ze is altijd beschikbaar als je haar nodig hebt en ze is goed in het relativeren en met humor beschouwen van moeilijke situaties die je tegen kunt komen tijdens het traineeship. Quotes van studenten over wat ze van haar geleerd hebben:

“Het komt goed, maar nu nog niet”

“Leerlingen zijn interessant in plaats van irritant”

Ze werkt graag samen aan het zoeken naar passende oplossingen voor opleidingshobbels. Trainees in onderwijs zijn studenten die het beste uit zichzelf, maar ook uit Gitta als opleider halen.

Gisbert van Ginkel

Rol:
Leraren- en instituutsopleider bij Radboud Docenten Academie en Opleidingsschool Noord-Limburg.

Gisbert is van origine ingenieur, nu opleider in hart en nieren. Zijn onderwijsmotto’s zijn onder andere: 1) niets zo praktisch als een goede theorie, 2) onderwijs is het betere jatwerk, 3) leren is proberen, 4) tussen A en B ben je ook OK (deze is gejat…

Lees meer

Gisbert is van origine ingenieur, nu opleider in hart en nieren. Zijn onderwijsmotto’s zijn onder andere: 1) niets zo praktisch als een goede theorie, 2) onderwijs is het betere jatwerk, 3) leren is proberen, 4) tussen A en B ben je ook OK (deze is gejat van een collega, zie motto 2), 5) teach as you preach, 6) leraar worden is (ook) leren op identiteitsniveau.
Gisbert is gepromoveerd op adaptief begeleider op de werkplek en geeft colleges Algemene Didactiek en Professioneel Persoonlijk Leren. Zijn missie binnen de lerarenopleiding is: goed gefundeerde theorie praktisch maken. Gisbert houdt van ontwerpuitdagingen, hij knutselt graag en voortdurend aan onderwijs. Anderen zien hem vaak als: direct, eerlijk, behulpzaam, bereikbaar, kritisch & genuanceerd.  Hij is overtuigd van het nut van formatief toetsen, meta-coginitieve instructie en en kritisch gebruik van onderwijsonderzoek. Gisbert is praktisch ingesteld, maar allergisch voor handelen zonder visie.

Bregje de Vries

Rol:
Lerarenopleider VU Amsterdam, onderwijsontwerper, onderzoeker

Als lerarenopleider Algemene Didactiek en Praktijkgericht onderzoek bij de eerstegraads universitaire lerarenopleiding van de VU is Bregje betrokken geraakt bij het traineeship. Daar bedenkt zij samen met anderen het deel van…

Lees meer

Als lerarenopleider Algemene Didactiek en Praktijkgericht onderzoek bij de eerstegraads universitaire lerarenopleiding van de VU is Bregje betrokken geraakt bij het traineeship. Daar bedenkt zij samen met anderen het deel van het verbredingsprogramma dat is gericht op ontwerpen en onderzoeken. “Het is fantastisch om met de trainees te bouwen aan een bredere kijk op het docentschap. Vanuit de basis van algemene didactieken met hen verder te denken over toekomstig onderwijs en hun rol daarin als docenten. Van thema’s als onderwijs ontwerpen met docenten, hybride docentschap en praktijkgericht onderzoek word ik helemaal wakker en blij. Ook ik maak in het traineeship nieuwe uitstapjes, naar mode-ontwerp en interaction design bijvoorbeeld, of filosofieën over existentie. In een brede kijk op docentschap is zoveel relevant!”

Bregje doet al jarenlang onderzoek naar curriculumvernieuwing en de rol van docenten daarin. In veel projecten heeft zij onderwijs ontworpen en geëvalueerd rond vernieuwende aanpakken zoals onderzoekend en vraaggestuurd leren, vakintegratie, differentiatie en formatieve toetsing. Docenten, en leerlingen (!) als ontwerpers en onderzoekers van hun eigen onderwijs zijn daarin een steeds terugkerend aspect. En daarnaast de vraag: hoe kunnen we in het onderwijsveld leren van elkaar, door kennis uit al die projecten goed deelbaar te maken. In de school en om de school. In netwerken, zoals die van het traineeship!

Robert-Jan Gruijthuijzen

Rol:
Docent, trainer, lid programmaraad

Twee jaar terug kwam Robert-Jan als projectteamlid in aanraking met (destijds nog project) “Trainees in het onderwijs”. Als projectteamlid heeft hij zich vooral beziggehouden met visievorming…

Lees meer

Twee jaar terug kwam Robert-Jan als projectteamlid in aanraking met (destijds nog project) “Trainees in het onderwijs”. Als projectteamlid heeft hij zich vooral beziggehouden met visievorming rondom in zijn optiek drie belangrijke thema’s voor de toekomst: ondernemerschap, onderzoek en leiderschap. Vanuit deze drie thema’s passeerden onderwerpen als boundary crossing, teacher leadership, entrepreneurship, innovatie/onderwijsvernieuwing, hybride docent en netwerk – en community-vorming. Hij is trots op de wijze hoe het traineeship zich heeft ontwikkeld tot een onafhankelijke stichting waarbinnen deze drie thema’s, aangevuld met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, overeind zijn gebleven. Dit maakt voor hem het traineeship tot een van de pareltjes binnen het hedendaagse onderwijsveld.

Wat hem het meest karakteriseert zijn, hoopt en denkt hij, niet zijn werkzaamheden als docent, onderzoeker en onderwijsontwikkelaar. Hij is opgegroeid met muziek, schrijft liedjes en brengt deze ook uit.
Voor hem is het leven zoals het bespelen van een orgel (organ). Hij houdt van het organiseren van samenwerking: “het samen werken op zoek naar het mooiste samenspel, met prachtige melodieën en confronterende, verrassende dissonanten om uiteindelijk tot een mooi slotakkoord te kunnen komen. Ik ben minder een manager in de oorspronkelijke zin van het woord: het beteugelen van paarden (https://www.etymonline.com/word/manage). Een manager denkt m.i. vanuit een heersende en beheersbare structuur, inclusief hiërarchische verhoudingen en probeert de schakels in deze structuur zodanig te hanteren dat de uitkomsten naar wens zijn. Hier stopt muziek veelal met spelen, terwijl juist het spel noodzakelijk is om grenzen over te gaan, bruggen te bouwen en ruimte te creëren voor onderwijsinnovatie.”
Dit verschil tussen enerzijds het organiseren en anderzijds managen staan voor hem symbool voor aan de ene kant onderwijs dat door innovatieve, hybride leraren in de kern vernieuwd wordt en aan de andere kant onderwijs dat van binnenuit verbeterd moet worden:  “Ik stel mezelf regelmatig de vraag: is hier sprake van onderwijsinnovatie of van onderwijsverbetering?”

Als onderwijsontwikkelaar (binnen Trainees in onderwijs, als lid van de programmacommissie Lerarenagenda binnen het NRO, onderzoekscoördinator binnen het samenwerkingsverband Passie voor Leren en onderzoeker voor het LerarenOntwikkelfonds naar duurzame onderwijsimplementatie en netwerkvorming onder leraren) is Robert-Jan voortdurend bezig met het vraagstuk tussen onderwijsinnovatie en onderwijsverbetering.

Daarnaast is hij met veel enthousiasme leraar filosofie en maatschappijleer. Zijn persoonlijke wens is dat veel trainees als enthousiaste leraren verbindingen gaan leggen tussen enerzijds het werk als leraar en anderzijds de werelden buiten het onderwijs!

Onze partners