Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Actieve werkvormen Kunst Algemeen

Mijn idee is om de lessen Kunst Algemeen om te vormen naar actievere lessen, waarbij de leerlingen niet alleen maar luisteren en aantekeningen maken, maar ook zelf aan de slag gaan. Ze moeten zelf gaan kijken, luisteren en observeren aan de hand van voorbeelden die ik geef, uiteraard gerelateerd aan de lesstof die zij moeten kennen voor het eindexamen.

Momenteel ben ik hiermee bezig door in mijn lesvoorbereiding altijd een moment in te plannen dat leerlingen met een activerende werkvorm aan de slag gaan. Het eerste deel van de les krijgen zij uitleg over de vakkennis, waar zij het tweede deel van de les zelf mee gaan werken. Vervolgens vraag ik aan het einde van de les of de week erna feedback. Hierbij focus ik op de vragen: hoe vond je deze werkvorm, wat heb je er van geleerd en wat miste je nog. Met behulp van de feedback maak ik aanpassingen en heb ik uiteindelijk een werkvorm die zo nauw mogelijk aansluit bij zowel de lesstof als de behoefte van de leerlingen.

Uiteindelijk maak ik een gedeelde map voor de sectie Kunst Algemeen waarin zijn twee dingen kunnen terugvinden:

  1. Formats van iedere werkvorm. Het format kan je kopiëren om te gebruiken voor jouw eigen lesstof.
  2. Voorbeelden bij ieder format zodat je heel concreet kan zien hoe je de werkvorm kan gebruiken.

De eerste reacties?

Mijn werkplekbegeleider is zeer positief en vind het inspirerend hoe ik met de lesstof steeds nieuwe dingen uitprobeer.