Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Oefening baart kunst

Het idee voor mijn project is tweeledig, enerzijds ga ik aan de slag met de vormgeving van de methode voor klas 3 bij het vak Aardrijkskunde, anderzijds wil ik oefenmateriaal ontwikkelen voor dezelfde methode in de vorm van een escape the classroom.

Oefenen is ontzettend belangrijk om iets onder de knie te krijgen, of het nu gaat om fietsen of het leren van stof voor het vak Aardrijkskunde. Dat oefenen gaat alleen wel een stuk makkelijker als de omgeving ook uitnodigt om te gaan oefenen. Op dit moment bestaat de methode nog uit een simpel en saai Word document, wat uiteraard niet echt motiverend werkt. Ik ga in mijn project deze methode dan ook in een nieuw jasje steken.

Voor het oefenen is ook materiaal nodig en alleen de vragen uit een methode zijn niet altijd toereikend en nodigen vaak niet uit om actief aan de slag te gaan met de stof. Uit onderzoek blijkt dat (veel) leerlingen gevoelig zijn voor spelelementen, zeker als daar competitie bij komt kijken. Ik ga dan ook aan de slag om een escape the classroom te ontwikkelen als oefenmateriaal voor de leerlingen tijdens de les.

In overleg met mijn collega's hebben we besloten om de zelfgemaakte methode in een nieuw jasje te steken en daarbij heb ik de taak op mij genomen om de vormgeving te doen. Ik ben begonnen met een globaal idee en heb dat neergelegd bij mijn collega's, met behulp van hun feedback hebben we het eerste boekje opnieuw vormgegeven. Voor de andere boekjes van onze eigen methode hebben we ook de feedback gevraagd van leerlingen, wat vinden zij fijn binnen een methode en wat helpt hen om een boekje erbij te pakken?

Voor het ontwikkelen van het oefenmateriaal heb ik ook de handen ineengeslagen met mijn collega's. Samen gaan we op zoek naar inhoudelijk sterk en ook leuk oefenmateriaal voor onze leerlingen!

Het project helpt leerlingen hopelijk in hun voorbereiding op de toets, maar ook om het vak Aardrijkskunde beter te begrijpen. Door het bieden van oefenmaterialen zijn leerlingen beter voorbereid op toetsen, maar ook op de toekomst.