Expeditie bètavaardigheden: rollenspellen als vakoverstijgende lesvorm?
Het jaar is 2150. Je reist met je onderzoeksteam terug van een nieuw ontdekte planeet, waar de mensheid een ruimtekolonie kan gaan starten. Jullie hebben de planeet onderzocht en kunnen met trots terug rapporteren dat deze planeet inderdaad geschikt is om te bewonen! Maar op de terugweg gebeurt er een ongeluk: plots valt de motor uit, de alarmlichten gaan aan en jullie drijven rond in de ruimte. Hoe vinden jullie nu nog de weg terug naar aarde…?
Zou jij niet ook liever deze ruimtereis plannen dan een oefentoets maken in de les? Ik in ieder geval wel! Daarom ontwerp ik als project een kleinschalige lesmodule voor de onderbouw waarmee leerlingen spelenderwijs extra kunnen oefenen met de bètavakken. Middels een rollenspel maken de leerlingen kennis met de vakoverstijgende vaardigheden van de bètavakken en werken ze samen om deze verder te ontwikkelen. Ook gebruik ik dit project als experiment om de potentie van rollenspel voor exacte vakken te onderzoeken.
Mijn project heeft drie doelen: Versterken, Verbinden en Verwonderen. Met mijn project wil ik bijdragen aan de versterking van bètavaardigheden, maar ook communicatieve en executieve vaardigheden van leerlingen. Door zich in te leven in het rollenspel en samen te werken om problemen op te lossen raken de leerlingen onderling meer verbonden met elkaar en ervaren zij ook de verbinding tussen de verschillende bètavakken. Misschien ontdekken ze via een fictioneel en creatief spel ook dat ze hun bètakennis voor veel meer toepassingen kunnen inzetten dan ze dachten! Met deze module hoop ik ook andere docenten te inspireren om de unieke potentie van rollenspellen vaker in te zetten als motiverende lesvorm.